Legenda se vrací: Jawa 555 míří na silnice!

Jawa 555

Historie Jawy 555

Jawa 555 patřila do slavné řady motocyklů Jawa "kývačka", které se vyráběly v tehdejším Československu. Tyto motocykly se vyznačovaly jednoduchou konstrukcí, spolehlivostí a dobrou ovladatelností, což z nich dělalo oblíbené stroje jak pro každodenní ježdění, tak pro sportovní vyžití. Model 555 se začal vyrábět v roce 1958 a brzy si získal popularitu díky svému robustnímu rámu a motoru o objemu 250 ccm. Tento jednoválcový motor byl schopen dosáhnout maximální rychlosti až 110 km/h, což z Jawy 555 dělalo jeden z nejrychlejších motocyklů své doby v dané objemové třídě. Motocykl byl vybaven čtyřstupňovou převodovkou a jeho pohotovostní hmotnost se pohybovala okolo 130 kg. Jawa 555 se stala základem pro další modely a její motor se používal i v jiných typech motocyklů Jawa. I dnes, po více než šedesáti letech od svého vzniku, je Jawa 555 vyhledávaným strojem mezi sběrateli a nadšenci do historických motocyklů.

Design a vzhled

Jawa 555, to byl stroj, který na první pohled zaujal svým netradičním, ale přesto elegantním designem. Tvůrci z Jawy se nebáli experimentovat a na tehdejší dobu přišli s poměrně odvážnými liniemi. Motocykl se vyznačoval nízkým rámem, díky kterému působil sportovním dojmem. Důraz byl kladen na jednoduchost a funkčnost, což se projevilo například v čistém provedení blatníků a nádrže. Typickým prvkem pro Jawu 555, ale i pro další motocykly značky Jawa, se stala kapotáž předního světla, která dodávala stroji nezaměnitelný vzhled. Barevné provedení se drželo tehdejších trendů, k vidění tak byly kombinace červené, modré, černé a chromu. Jawa 555 se stala ikonou své doby a její design dodnes oslovuje milovníky motocyklů.

Motor a převodovka

Srdcem Jawy 555 byl dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec o objemu 49,8 cm³. Tento motor, typicky pro motocykly značky Jawa, se vyznačoval robustní konstrukcí a nenáročností na údržbu. Výkon motoru dosahoval 3,5 koně, což Jawě 555 stačilo k dosažení maximální rychlosti okolo 60 km/h. I když se to nemusí zdát mnoho, na tehdejší dobu to byl pro malý motocykl solidní výkon. Převodovka Jawy 555 byla třístupňová, řazení se nacházelo na pravé straně motoru a ovládalo se nohou. Toto uspořádání, dnes již spíše neobvyklé, bylo u motocyklů Jawa v 50. a 60. letech běžné. Spojka byla automatická odstředivá, což zjednodušovalo ovládání motocyklu a dělalo ho dostupnějším i pro méně zkušené jezdce.

Vlastnost Jawa 555
Výrobce Jawa Moto
Typ motoru Dvoudobý, jednoválec

Jízdní vlastnosti

Jawa 555, to je stroj, který v sobě nese kus historie československé motocyklové výroby. Ačkoliv se tento model pyšní jednoduchou konstrukcí, jeho jízdní vlastnosti si zaslouží pozornost. Na první pohled zaujme jeho stabilita, a to i ve vyšších rychlostech. Díky robustnímu rámu a 16" kolům si Jawa 555 drží stopu s jistotou, ať už jedete po asfaltu, nebo se vydáte na polní cestu.

Nemůžeme čekat sportovní výkony, ale motor o objemu 148 ccm vás překvapí svou pružností a tahem v nízkých otáčkách. To z něj dělá ideálního společníka pro každodenní jízdu, ať už se proplétáte městským provozem, nebo se vydáte na delší výlet. Samozřejmě, Jawa 555 není bez chyby. Řazení může být občas tužší a brzdy by si zasloužily větší účinek. Nicméně, s ohledem na dobu vzniku a zaměření tohoto motocyklu, jsou jeho jízdní vlastnosti stále obdivuhodné.

Oblíbenost a dostupnost

Jawa 555 patřila ve své době k velmi oblíbeným motocyklům. Jednoduchá konstrukce a nenáročná údržba z ní dělaly ideální stroj pro každodenní použití. Dostupnost náhradních dílů byla ve srovnání s jinými značkami motocyklů velmi dobrá, což dále zvyšovalo její popularitu. Motocykly značky Jawa, ať už se jednalo o model 555 nebo jiné, byly v Československu velmi rozšířené. Jejich popularita přetrvávala i po ukončení výroby, a to zejména díky silné komunitě nadšenců, kteří se o tyto stroje starají a udržují je v provozu dodnes. I dnes je možné sehnat Jawu 555 v různé míře zachovalosti, od strojů určených k renovaci až po perfektně zrenovované kusy.

Sběratelský potenciál

Jawa 555, přezdívaná "Pařez", si i přes svůj nízký věk a masovou produkci buduje slušný sběratelský potenciál. Zejména zachovalé a originální kusy v původních barevných kombinacích s dobovými doplňky jsou vyhledávané a jejich cena roste. Atraktivní jsou i stroje s doloženou historií, například s původními doklady a štítkem. Pro sběratele je Jawa 555 zajímavá jakožto reprezentant pozdní éry Jawy s dvoudobými motory a zároveň jako stroj, který si mnozí pamatují ze svého mládí. Její dostupnost a relativně nízké pořizovací náklady z ní dělají ideální stroj pro začínající sběratele a nadšence do motocyklů značky Jawa. Investice do renovace se však nemusí vždy vyplatit, jelikož cena perfektně zrenovovaných kusů se pohybuje ve srovnatelných relacích s hodnotou legendárních modelů jako je Jawa 350/634.

Jawa 555, to byl stroj! Lehkej, ovladatelnej, a ten zvuk! Srdce mi plesalo, kdykoliv jsem k němu přivoněl.

Jaromír Dvořáček

Zajímavosti o Jawě 555

Jawa 555, známá také jako "Pařez" nebo "Pilka", skrývá mnohá tajemství. Věděli jste například, že tento motocykl, vyráběný v letech 1958 až 1964, byl prvním Jawou s kyvnou vidlicí a odpružením zadního kola? Tato inovace znamenala pro tehdejší jezdce revoluci v komfortu jízdy, obzvláště na nerovných cestách. Jawa 555 se stala velmi populární nejen v Československu, ale i v zahraničí, a to i díky své spolehlivosti a nenáročnosti na údržbu. Motocykl byl poháněn jednoválcovým dvoutaktním motorem o objemu 125 ccm s výkonem 5,5 koní. Zajímavostí je, že Jawa 555 se vyráběla i v závodní verzi, která dosahovala rychlosti až 120 km/h. Tyto stroje se účastnily mnoha závodů a dosahovaly skvělých výsledků, čímž dále posilovaly renomé značky Jawa. Dnes je Jawa 555 vyhledávaným sběratelským kouskem a připomínkou zlaté éry československé motocyklové výroby.

Publikováno: 20. 12. 2024

Kategorie: auta