Alfa Romeo Brera: Italská vášeň na čtyřech kolech

Alfa Romeo Brera

Historie modelu Alfa Romeo Brera

Příběh Alfy Romeo Brera se začal psát v roce 2002, kdy na ženevském autosalonu debutoval stejnojmenný koncept. Ten, navržený slavným Giorgettem Giugiarem, okamžitě uchvátil publikum svou dravou krásou a sportovní aurou. Ostré linie, nízko položená karoserie a agresivní proporce dávaly jasně najevo, že se nejedná o žádného tuctového elegána. Cesta od konceptu k sériové výrobě však trvala dlouhé tři roky. V roce 2005 se konečně na trh dostala produkční verze modelu Brera, která si i přes nutné kompromisy zachovala značnou část atraktivity svého předobrazu. Základem se stala platforma General Motors/Fiat Premium, kterou Brera sdílela s modely jako Alfa Romeo 159 nebo Fiat Croma. Nabídka motorů zahrnovala benzínové agregáty o objemu 2.2 a 3.2 litru, pro příznivce nafty byl připraven pětiválec 2.4 JTDm. Ačkoliv se Brera těšila velkému zájmu a získala si srdce mnoha fanoušků, prodeje bohužel nenaplnily očekávání. Na vině byla především vyšší cena a také některé technické nedostatky. Výroba modelu Brera byla ukončena v roce 2010.

Design a styl karoserie

Alfa Romeo Brera, to je jméno, které evokuje krásu, eleganci a vášeň. Design karoserie tohoto modelu je toho důkazem. Agresivní, ale zároveň elegantní linie, které se táhnou od přední masky až po záď, dodávají vozu dynamický a sportovní vzhled. Nízký profil a široký rozchod kol zase zdůrazňují jeho stabilitu a přilnavost k vozovce. Inspirace klasickými modely Alfy Romeo je patrná v detailech, jako je například tvar přední masky nebo trojúhelníkový znak na zádi. Designéři dokázali skloubit retro prvky s moderními trendy a vytvořit tak nadčasový design, který i po letech budí emoce. Interiér vozu je stejně působivý jako jeho exteriér. Použití kvalitních materiálů a sportovní sedadla vytváří luxusní a zároveň sportovní atmosféru.

Motory a výkony

Alfa Romeo Brera lákala motorizacemi pro každého nadšence do italských vozů. Benzínové motory začínaly u 2.2 JTS s výkonem 136 kW (185 koní), který byl ideální volbou pro klidnější řidiče. Pro ty, kteří hledali více emocí, byl v nabídce motor 3.2 V6 JTS s výkonem 191 kW (260 koní), který dokázal Breru katapultovat z 0 na 100 km/h za pouhých 7 sekund. Vrcholem benzínové nabídky byl model 3.2 V6 JTS Q4 s pohonem všech kol a výkonem 210 kW (286 koní). Pro příznivce nafty byl k dispozici motor 2.4 JTDM s výkonem od 136 kW (185 koní) do 154 kW (210 koní), který nabízel skvělý kompromis mezi výkonem a spotřebou.

Srovnání Alfa Romeo Brera s konkurencí
Vlastnost Alfa Romeo Brera Audi A5 Coupé
Rok uvedení na trh 2005 2007
Karoserie Dvoudveřové kupé Dvoudveřové kupé
Počet míst k sezení 4 4

Jízdní vlastnosti a ovladatelnost

Alfa Romeo Brera je auto, kterému nelze upřít charisma a styl. Ale jak je to s jízdními vlastnostmi? Brera se na silnici drží sebevědomě a stabilně, a to i ve vyšších rychlostech. Řízení je přesné a dává řidiči dobrý pocit z kontaktu s vozovkou. Sportovní charakter vozu je znát i na tužším podvozku, který ale dokáže být překvapivě komfortní i na horších silnicích. Není to sice žádný měkoučký gauč, ale nerovnosti filtruje dostatečně dobře, aby si jízdu užili i ti, kteří neholdují přehnané sportovní tvrdosti. Brera je zkrátka autem, které si užijete jak při svižné jízdě na okreskách, tak i při delších cestách.

Alfa Romeo Brera je jako krásná žena, která vám zlomí srdce, ale vy ji budete milovat navždy.

Jan Novák

Interiér a výbava

Alfa Romeo Brera svádí k vášnivé jízdě nejen svým vzhledem, ale i interiérem. Uvnitř vás přivítá atmosféra sportovního kupé s nádechem italské elegance. Sedadla, čalouněná kombinací kůže a alcantary, poskytují skvělé boční vedení a zároveň jsou překvapivě pohodlná i na delší cesty. Přístrojová deska orientovaná na řidiče je přehledná a všechny ovladače jsou intuitivně umístěny. Sportovní volant padne skvěle do ruky a navozuje pocit absolutní kontroly nad vozem. Prostornost na zadních sedadlech je omezená, což je u vozů typu kupé běžné. Zavazadlový prostor nabízí objem 300 litrů, což stačí na víkendový výlet ve dvou.

Spolehlivost a údržba

Alfa Romeo Brera je bezpochyby krásné auto, které přitahuje pozornost svým designem. Nicméně, jako u každého auta, i u Brery je důležité zvážit spolehlivost a náklady na údržbu. Bohužel, Brera má v této oblasti trochu smíšenou pověst. Někteří majitelé hlásí bezproblémový provoz, zatímco jiní se potýkají s různými technickými problémy.

Mezi častěji zmiňované problémy patří závady elektroniky, problémy s podvozkem a úniky oleje. Je důležité si před koupí ověřit historii vozu a nechat si provést důkladnou prohlídku v odborném servisu. Pravidelná údržba je u Brery klíčová pro udržení spolehlivosti a předcházení drahým opravám. Doporučuje se dodržovat servisní intervaly a používat kvalitní náhradní díly. Ačkoliv je Brera lákavým vozem, je potřeba zvážit i možné náklady na údržbu, které mohou být v porovnání s jinými vozy vyšší.

Cena a dostupnost na trhu

Alfa Romeo Brera, sportovní kupé s atraktivním designem, si i po letech od ukončení výroby drží slušnou cenu na trhu ojetin. Dostupnost vozů je však omezená, zejména u modelů s benzínovými motory a v dobrém technickém stavu. Ceny se liší v závislosti na roku výroby, motorizaci, nájezdu kilometrů a celkovém stavu vozu. Obecně se dá říci, že za zachovalou Alfu Romeo Brera s benzínovým motorem zaplatíte od 150 000 Kč výše. Levnější variantou jsou vozy s dieselovým motorem, které se dají pořídit již od 100 000 Kč. Je však důležité počítat s tím, že údržba a opravy Alfy Romeo Brera mohou být finančně náročnější než u některých konkurentů. Před koupí ojetiny je proto vhodné nechat si vůz prohlédnout v autorizovaném servisu.

Srovnání s konkurencí

Alfa Romeo Brera se musela na trhu utkat s těžkou konkurencí sportovně laděných kupé. Mezi její hlavní soupeře patřily vozy jako Audi TT, BMW řady 3 Coupé nebo Infiniti G37. Zatímco konkurence často sázela na německou preciznost a japonskou spolehlivost, Brera se odlišovala především svým emotivním designem a italským temperamentem. Zatímco Audi TT lákalo na pohon všech kol a BMW řady 3 Coupé na vyvážené jízdní vlastnosti, Brera nabízela něco, co ostatním chybělo - charisma a styl. Její jízdní projev byl sice poněkud kompromisní, s důrazem na komfortnější nastavení, ale i tak dokázala nabídnout dostatek zábavy za volantem. Interiér Břery byl rovněž stylový, i když z hlediska kvality materiálů a zpracování zaostával za německou konkurencí. Celkově lze říci, že Alfa Romeo Brera byla automobilem pro řidiče, kteří hledali především styl, emoce a italský šarm. Nebyla to nejpraktičtější ani nejracionálnější volba, ale dokázala oslovit srdce a probudit v řidiči vášeň pro řízení.

Zajímavosti a ocenění

Alfa Romeo Brera, sportovní kupé s dravým designem, si získala srdce mnoha fanoušků po celém světě. Její elegantní linie a výkonné motory z ní dělaly objekt touhy. Brera se stala ikonou automobilového designu a získala řadu prestižních ocenění. Mezi nejvýznamnější patří Cena Red Dot Design Award, kterou získala v roce 2006. Porotu zaujal její nadčasový design a inovativní prvky. Dalším významným oceněním je Volante d'Oro, italská obdoba ankety Auto roku, kde Brera zabodovala v roce 2005. Kromě designu si Brera získala uznání i za své jízdní vlastnosti. Sportovní podvozek a výkonné motory zaručovaly dynamický zážitek z jízdy. Brera se stala symbolem italského temperamentu a vášně pro automobily.

0 Závěr a shrnutí

Alfa Romeo Brera, to je jméno, které v srdcích mnoha automobilových nadšenců vyvolává vzrušení a touhu. Tato italská kráska, vyráběná v letech 2005 až 2010, uchvátila svět svým nezaměnitelným designem od Giorgetta Giugiara. Nízká sportovní silueta, agresivní linie a detaily jako skryté kliky zadních dveří z ní dělaly a stále dělají objekt touhy. Jízda v Alfě Brera byla stejně tak emotivní jako její vzhled. Výkonné motory, přesné řízení a tužší podvozek zaručovaly sportovní zážitky. Interiér, i když ne tak prostorný jako u konkurence, byl orientovaný na řidiče a oplýval italským šarmem. Alfa Romeo Brera sice nebyla bez chybičky, ale její výjimečnost a charisma převážily nad drobnými nedostatky. Dodnes je považována za jeden z nejkrásnějších vozů své doby a sběratelský kousek, který nenechá chladným žádného milovníka automobilů.

Publikováno: 09. 11. 2024

Kategorie: motorismus