Alfa Romeo Spider: Italská vášeň na čtyřech kolech
Ikona italského designu
Alfa Romeo Spider není jen další sporťák na silnici. Je to kus italského srdce na kolech, který vypráví příběh o vášni a svobodě. Když v roce 1966 poprvé vyjel na silnice, nikdo netušil, že se z něj stane legenda.
Každý detail karoserie, navržený mistry z Pininfariny, je jako umělecké dílo. Ten protáhlý nos, nízká silueta a ten typický ksicht s trojúhelníkovým znakem Alfy - to všechno křičí jsem tady, abych ti rozbušil srdce.
Když vlezete dovnitř, obklopí vás vůně pravé kůže a lesk ušlechtilého dřeva. Sedíte tam jako pilot ve svém letadle, všechno máte hned pod rukou a cítíte, že tohle auto bylo stvořené pro čistou radost z řízení. Je to prostě Spider - italský svůdník na čtyřech kolech.
Historie Spideru: Od roku 1966
Alfa Romeo Spider patří mezi nejvýznamnější italské sporťáky všech dob. Na ženevském autosalonu v roce 1966 se poprvé ukázal světu tento nádherný vůz. Za jeho působivým vzhledem stojí slavné designérské studio Pininfarina. První verze, které se přezdívalo Duetto, si okamžitě získala obdiv motoristických nadšenců. Pod kapotou měl Spider čtyřválcové motory od 1.3 do 2.0 litru, které spolu s výborným podvozkem dělaly z auta skutečný požitek. K jeho slávě výrazně přispělo i účinkování ve filmu Absolvent s Dustinem Hoffmanem z roku 1967. Spider se postupně vyvíjel a měnil svou tvář. V roce 1969 přišla druhá generace s ostřejšími rysy karoserie. Třetí verze z roku 1983 přinesla svěžejší design a možnost vybrat si mezi klasickou plátěnou střechou nebo pevným odnímatelným hardtopem. Poslední Spider, který se vyráběl mezi lety 1995 a 2006, spojoval retro prvky s moderními technologiemi. Za čtyři desetiletí se z tohoto vozu stala skutečná automobilová legenda, která dokonale vystihuje italský styl a radost z jízdy.
Nejslavnější modely Spider
Když se řekne Alfa Romeo Spider, většině nadšenců do aut se vybaví nádherný italský kabriolet, který už desetiletí rozpaluje motoristická srdce. Tenhle klenot mezi sporťáky začal psát svůj příběh modelem Duetto v roce 1966, který se proslavil ve filmu Absolvent a dodnes bere dech svou nadčasovou krásou. V roce 1971 pak přišla další pecka - Spider 2000, přezdívaný Coda Tronca. Tenhle fešák se stal díky své unikátní zádi a skvělým jízdním vlastnostem symbolem sedmdesátek. No a v polovině devadesátých let nám Alfa nadělila Spider 916 od mistra Fumii. Ten už na první pohled zaujal dravým vzhledem a na silnici předváděl, co v něm doopravdy je. Není divu, že se po něm jen zaprášilo. Tyhle vozy nejsou jen auta - jsou to pojízdné umělecké díla, která dokonale vystihují, proč má Alfa Romeo pověst výrobce těch nejkrásnějších sporťáků s opravdovou duší.
Motory a výkony
Alfa Romeo Spider, legenda mezi italskými sporťáky, už desítky let okouzluje nadšence po celé planetě. Za tou nádhernou karoserií a vzrušujícím řízením se skrývalo skutečné srdce vozu – jeho pohonná jednotka. Alfa Romeo Spider se mohla pochlubit pestrou nabídkou motorů, od živých čtyřválců až po pořádně našlapané šestiválce. Čtyřválcové agregáty Twin Cam s objemy mezi 1.3 a 2.0 litry byly jako stvořené pro dokonalé ovládání a měly nezaměnitelný zvukový projev. Ti, kdo toužili po ještě větším výkonu, si mohli sáhnout po šestiválcových motorech V6 s objemy 2.0 a 3.2 litru, které dávaly Spideru úchvatnou dynamiku a naprosto jedinečný zvuk. Výkonové rozpětí se měnilo podle roku výroby a typu motoru - od přibližně stovky koní u prvních modelů až po více než dvojnásobek u těch nejvýkonnějších verzí. Jedno je ale nad slunce jasné - každičký motor v Alfě Romeo Spider uměl v řidiči probudit skutečnou vášeň a darovat mu zážitek, na který se nezapomíná.
Jízda a ovladatelnost
Alfa Romeo Spider představuje skutečnou ikonu italských roadsterů. Každá jízda v něm je plná adrenalinu a vášně, přesně jak byste od téhle legendární značky čekali. Řízení je fantasticky přímé a přesné, máte dokonalý přehled o tom, co auto dělá. Řadicí páka krásně padne do ruky a převody do sebe zapadají jako po másle. Spider se díky nízko položenému těžišti a skvěle vyladěnému podvozku doslova lepí na silnici a zatáčky přímo miluje. A ten charakteristický zvuk motoru - to je prostě nádhera. Nezáleží, jestli si to šinete po okreskách nebo si jen tak vychutnáváte projížďku krajinou, tahle Alfa vás pokaždé dostane do nálady.
Alfa Romeo Spider, to je vášeň na čtyřech kolech. Je to svoboda cítit vítr ve vlasech a slunce na tváři, zatímco se proháníte po klikatých silnicích.
Marek Novotný
Interiér a praktičnost
Alfa Romeo Spider představuje dokonalé ztělesnění italského temperamentu a radosti z jízdy. Za volantem najdete perfektně navrženou palubní desku, kde máte všechny ovládací prvky přesně tam, kde je potřebujete. Anatomicky tvarovaná sedadla vás spolehlivě podrží i při dynamické jízdě v ostrých zatáčkách. Interiér je vyvedený ve špičkových materiálech, které lahodí oku i na dotyk - přesně jak se na vůz této třídy sluší a patří. I když je Spider spíše menší sporťák, nabízí překvapivě štědrý prostor pro hlavu i nohy, takže se pohodlně usadí i vyšší postavy. Do kufru bez problémů naložíte všechno potřebné na romantický víkend ve dvou.
Vlastnost | Alfa Romeo Spider (1. generace, 1966-1969) | Alfa Romeo Spider (4. generace, 1994-2004) |
---|---|---|
Motor | 1.6 L I4, 1.8 L I4, 2.0 L I4 | 1.8 L I4, 2.0 L I4, 2.0 L V6 Turbo, 3.0 L V6, 3.2 L V6 |
Výkon (koní) | 90 - 131 | 144 - 240 |
Převodovka | 5stupňová manuální | 5stupňová manuální, 4stupňová automatická |
Karoserie | 2dveřový roadster | 2dveřový roadster |
Design | Pininfarina | Pininfarina |
Cena a dostupnost
Alfa Romeo Spider, ta pravá italská sportovní kráska, co uhranula svět svou elegancí a temperamentem. Když se řekne Spider, každému fandovi aut se rozbuší srdce. Ceny těchhhle skvostů na čtyřech kolech se pěkně liší - záleží na stáří, jak je auto zachovalé a taky jak moc je daný kousek vzácný. Ty nejstarší Spidery, co jsou v tip ťop stavu, hlavně ty ze šedesátých a sedmdesátých let, stojí pořádný balík - klidně přes milion. Když člověk nechce utrácet majlant, může kouknout po mladších modelech, co stojí pár set tisíc. Nový Spider už bohužel nekoupíte, protože v roce 2010 Alfa výrobu ukončila. Takže kdo chce dneska jezdit tímhle italským skvosten, musí se poohlédnout po bazaru. Ale nelitujte - i ojetý Spider vám dá přesně to, co od něj čekáte: jedinečný šmrnc a čistou radost z jízdy.
Budoucnost modelu Spider?
Alfa Romeo Spider, to je víc než jen auto - je to kus italské duše na čtyřech kolech. Každý, kdo někdy viděl tenhle nádherný roadster v akci, ví, o čem mluvím. V dnešní době, kdy se všichni hrnou do SUVček a elektromobilů, to má tenhle klenot docela těžké.
Fanoušci po celém světě pořád sní o novém Spideru, který by navázal na slavnou tradici. Chtějí zase vidět tu eleganci, cítit ten pravý italský temperament. Proslýchá se dokonce, že by mohl přijít v elektrickém kabátě - moderna zkrátka velí své.
Nikdo zatím neví, jestli se nového Spideru vůbec dočkáme. Ale jedno je jisté jako benátské gondoly - tahle legenda žije v našich srdcích dál. A ať už přijde cokoliv, Spider zůstane symbolem toho nejlepšího, co kdy vyjelo z bran Alfy Romeo.
Publikováno: 05. 02. 2025
Kategorie: auta