Škoda Octavia 2 facelift: Druhý dech legendy?
Změny designu exteriéru
Druhá generace Octavie dostala po letech výraznou omlazovací kúru. Na první pohled zaujme především nová chromovaná maska chladiče a přepracované přední světlomety s čočkami. Designéři se zaměřili i na sportovnější vzhled předního nárazníku, kde našly své místo i mlhovky. Když se podíváte na záď, všimnete si moderních LED světel a nového nárazníku. I když se jedná o facelift, auto si zachovalo svůj charakteristický elegantní styl, jen působí svěžejším a modernějším dojmem. Tohle vylepšení druhé Octavie ještě víc zvýraznilo její dynamické křivky a upevnilo její postavení mezi konkurenty.
Inovace v interiéru
Druhá generace Octavie po faceliftu přinesla řadu příjemných vylepšení. Venkovní změny byly sice decentní, ale uvnitř auta došlo k výraznější proměně. Interiér dostal kvalitnější materiály a promyšlenější uspořádání všech prvků. Palubka získala modernější vzhled a řidiči si nově mohli vybrat mezi červeným nebo bílým podsvícením přístrojů. Výrazně se rozšířila nabídka čalounění sedaček a ozdobných lišt, takže si každý mohl vůz přizpůsobit podle svého vkusu. Všechny tyto úpravy posunuly druhou Octavii na vyšší úroveň a dodaly jí luxusnější charakter.
Modernizované motory
Když se Octavie druhé generace po faceliftu představila, přinesla řadu zajímavých novinek v motorové nabídce. Pod kapotou se objevily modernější a úspornější motory s normou Euro 5. Z benzínových verzí stojí za zmínku hlavně nové TSI motory - dvanáctistovka a čtrnáctistovka, které vystřídaly staré atmosférické MPI. Tyto moderní motory spotřebovaly méně benzínu, ale přitom měly slušný tah. Kdo chtěl víc dynamiky, mohl sáhnout po osmnáctistovce TSI nebo po dvoulitru v ostré verzi RS. U dieselů byl největší novinkou motor 1.6 TDI s common railem místo staršího čerpadlo-tryska 1.9 TDI. Tenhle nový motor byl úsporný a přitom ekologický. Ti nejnáročnější mohli zvolit dvoulitrové TDI, které nabízelo výkon od 103 do 125 kilowattů. Díky této pestré paletě motorů si v modernizované Octavii II přišel na své opravdu každý řidič.
Vlastnost | Před faceliftem | Po faceliftu |
---|---|---|
Přední světlomety | Jednoduchá parabola | Možnost xenonových světlometů s natáčením do zatáček |
Maska chladiče | Dělená, s chromovaným lemováním | Jednolitá, s chromovaným lemováním |
Zadní světla | S kulatými tvary | S ostřejšími hranami a LED technologií |
Vylepšené jízdní vlastnosti
Druhá generace Octavie prošla faceliftem, který přinesl víc než jen kosmetické změny. Pod kapotou se toho změnilo docela dost. Technici se pořádně vyřádili na podvozku, který teď drží stopu jako přibitý a v zatáčkách je jako doma. Přitom si auto zachovalo svůj typický komfort - na dlouhých trasách se budete cítit jako v bavlnce. Za volantem poznáte rozdíl hned - řízení reaguje přesněji a máte mnohem lepší kontakt s vozovkou. Je radost s ní jezdit. Nová kola a pneumatiky taky přispěly k tomu, že se auto chová na silnici ještě líp. Když to shrnu - tahle vylepšená Octavia jasně ukazuje, proč patří mezi špičku ve své třídě, co se týče jízdních vlastností.
Nové bezpečnostní prvky
Když se podíváme na bezpečnostní výbavu Škody Octavia po faceliftu druhé generace, je to podobný skok jako u modelu Škoda Fabia 2021, která taky přinesla spoustu bezpečnostních vychytávek. U Octavie konečně přidali ty zadní boční airbagy, co dřív prostě nešly sehnat ani za příplatek. Je to fakt důležitý vylepšení, protože když do vás někdo napálí z boku, ty vzadu sedící jsou mnohem líp chránění. Taky tam dali, podobně jako u škoda fabia 2021, kontrolu tlaku v pneumatikách - super věc, co vás upozorní, když začne nějaká guma ztrácet tlak. To může fakt zachránit kejhák. No a ty brzdy, ty dostaly větší kotouče, takže to brzdí jak škoda fabia 2021 - prostě na jedničku. Když to tak shrnu, tahle vylepšená Octavia se v bezpečnosti dostala na špičku ve své třídě.
Dostupnost a výbava
Druhá generace Octavie prošla v roce 2008 výraznou modernizací, která přinesla spoustu zajímavých novinek. Zájemci o tento oblíbený vůz si mohli vybrat ze čtyř různých výbav - od základní Classic přes střední Ambiente a sportovně laděnou Sportline až po luxusní Eleganci. Po faceliftu dostala Octavie do vínku řadu nových bezpečnostních prvků. Kromě klasických airbagů a ABS přibyly moderní asistenty jako ESP, protiprokluzový systém ASR nebo pomocník pro rozjezd do kopce. Samozřejmě, ne všechny prvky byly dostupné ve všech výbavách a s každým motorem. Uvnitř auta potěšila modernější palubní deska a lepší materiály, takže si každý mohl vůz vyladit podle svého vkusu. Faceliftovaná Octavie tak zůstala věrná své pověsti praktického a dostupného auta, které si může každý poskládat přesně podle svých představ a možností.
Octavia druhé generace po faceliftu? To je jako když si dáte k večeři svíčkovou, kterou máte rádi, ale tentokrát vám k ní naservírují i knedlík navíc. Prostě klasika vylepšená o něco navíc.
Zdeněk Šimek
Ceny a srovnání s konkurencí
Modernizovaná Octavia druhé generace z roku 2009 přinesla svěží vítr do kategorie rodinných vozů, kde už tehdy kraloval Touran se svým praktickým pojetím. Nový vzhled a moderní technologie z ní udělaly ještě lákavější volbu. Cenově byla dostupná různým skupinám - od základní verze s motorem 1.4 MPI za nějakých 300 tisíc až po nadupanou RS s dvoulitrovým TSI za víc jak půl mega. Na trhu soupeřila s modely jako Golf, Focus nebo Astra, a taky s prostorným Touranem, ale měla proti nim jednu pecku - nabízela fakt velkorysý interiér a mega kufr. Lidi si mohli vybírat z různých motorů a výbav, jak se jim zrovna hodilo do krámu. Není proto překvapení, že tahle kára, podobně jako oblíbený Touran, si získala český národ a stala se prodejním trhákem. I dneska jich po silnicích jezdí mraky, což prostě dokazuje, že to byl povedený facelift.
V roce 2008 dostala Octavia druhé generace pořádnou modernizaci. Tahle verze, které se běžně říká Octavia 2 facelift, přinesla spoustu zajímavých změn. Na první pohled zaujme nová příď a záď, která autu dodala mnohem modernější šmrnc. Uvnitř najdete kvalitnější materiály a příjemnější zpracování. Pod kapotou se objevily nové motory - třeba úsporný benzíňák 1.4 TSI nebo naftový 1.6 TDI CR s common railem.
Faceliftovaná Octavia se posunula i po technické stránce. Přibyla spousta užitečných vychytávek jako parkovací čidla, bluetooth na handsfree telefonování nebo hlídání tlaku v pneumatikách. Zůstalo to, co měli řidiči rádi - obrovský kufr, spolehlivost a rozumná cena. Není divu, že se tahle verze stala bestsellerem na českých silnicích. I dneska je mezi ojetinami hodně žádaná a drží si dobrou pověst.
Tipy pro zájemce o koupi
Ojetá Octavia dvojka po faceliftu je pořád žádaným autem na českém trhu, i když už má něco za sebou. Před koupí je ale fajn vědět, s čím počítat. Naftový motor 1.9 TDI sice jezdí za hubičku, ale dejte si bacha na vstřiky a setrvačník - ty bývají častým zdrojem problémů. Benzínová šestnáctistovka je sice nezničitelná, ale na benzín není zrovna skromná. Mrkněte důkladně i na podvozek, naše silnice mu nedělají moc dobře. Rozhodně si nechte ukázat servisní knížku, ať pak nejsou nepříjemná překvapení. I když je tahle Octavia už starší, drží si solidní cenu. Proto má smysl připlatit si za dobře udržovaný kousek.
Publikováno: 31. 01. 2025
Kategorie: auta