Porsche 924: Sportovní legenda s kontroverzní minulostí.
Historie modelu 924
Projekt 924 původně nevznikl jako ryzí Porsche, ale jako zakázka pro Volkswagen. V polovině 70. let hledal Volkswagen nástupce za model Karmann Ghia a oslovil Porsche s vývojem moderního sportovního kupé. Porsche tehdy pracovalo na modelu 911 a vidělo v tomto projektu příležitost využít své znalosti a zároveň oslovit širší klientelu. Design 924 navrhl Holanďan Harm Lagaay a vyznačoval se elegantní karoserií s výklopnými světlomety a zadním oknem zasahujícím až do sloupků C. Na rozdíl od 911 s motorem vzadu dostala 924 motor vpředu a pohon zadních kol. Původně se počítalo s použitím motoru Audi, ale nakonec byl zvolen dvoulitrový čtyřválec o výkonu 92 kW (125 koní) z produkce Volkswagenu. Ten byl spárován se čtyřstupňovou manuální převodovkou, později byla k dispozici i třístupňová automatická. Porsche 924 se začalo vyrábět v roce 1976 v továrně NSU v Neckarsulmu a brzy se stalo prodejním hitem. Bylo dostupnější než 911 a oslovilo zákazníky, kteří hledali sportovní automobil s praktičtější karoserií 2+2. Model 924 se stal základem pro další vývoj a vznikly z něj výkonnější varianty 924 Turbo, 944 a 968.
Design a aerodynamika
Porsche 924, ačkoliv nebyl zpočátku přijat s nadšením jako ryzí sportovní automobil značky Porsche, se může pochlubit propracovanou aerodynamikou, která byla na svou dobu velmi pokroková. Design karoserie, s nízkým profilem a splývavou zádí, byl inspirován tehdejšími závodními prototypy. Díky tomu dosahoval 924 nízkého součinitele odporu vzduchu, což se pozitivně projevovalo na jízdních vlastnostech ve vysokých rychlostech a také na spotřebě paliva. Tento důraz na aerodynamiku se stal charakteristickým znakem všech budoucích modelů Porsche a přispěl k reputaci značky jakožto výrobce sportovních vozů s vynikajícími jízdními vlastnostmi.
Motor a převodovka
Porsche 924, sportovní automobil značky Porsche, byl známý svým netradičním pro Porsche uspořádáním s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Srdcem vozu byl atmosférický čtyřválec o objemu 2,0 litru, který produkoval výkon 92 kW (125 koní). Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát jako oslnivý výkon, motor vynikal kultivovaným chodem a slušnou pružností. Pro každodenní použití byl motor ideální a dokázal s vozem uhánět až rychlostí 204 km/h. Porsche 924 bylo standardně vybaveno čtyřstupňovou manuální převodovkou. Na přání byla k dispozici i třístupňová automatická převodovka. Manuální převodovka se vyznačovala přesnými drahami a sportovním charakterem, který umocňoval požitek z jízdy. I když se Porsche 924 od ostatních modelů značky v mnohém lišilo, zachovalo si sportovní DNA a stalo se dostupnou vstupenkou do světa sportovních vozů Porsche.
Výkon a jízdní vlastnosti
Porsche 924, ačkoliv mnohými vnímané jako kontroverzní, přineslo do světa sportovních vozů značky Porsche vítanou dostupnost. Srdcem vozu byl sice skromnější čtyřválcový motor o objemu 2 litry, ale i tak dokázal vyvinout solidní výkon 125 koní. Nešlo o žádného dravce, ale na svižnou jízdu to stačilo. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládalo Porsche 924 za 9,6 sekundy a maximální rychlost se pohybovala okolo 204 km/h. Jízdní vlastnosti byly překvapivě dobré, a to i přes rozložení hmotnosti 48:52. Auto sedělo na silnici jako přikované a ochotně se vrhalo do zatáček. Za to vděčilo především vyváženému podvozku a nízkému těžišti. Řízení bylo přesné a poskytovalo řidiči dostatek zpětné vazby. Porsche 924 sice nebylo nejrychlejším ani nejvýkonnějším Porsche, ale i tak si dokázalo získat srdce mnoha fanoušků.
Interiér a ergonomie
Interiér Porsche 924 byl na svou dobu poměrně prostorný, obzvláště pro sportovní kupé. Nabízel dostatek místa pro dva cestující a jejich zavazadla. Sedadla, typická pro vozy Porsche, poskytovala skvělou boční oporu i na delších cestách. Přístrojová deska byla přehledná a orientovaná na řidiče, s velkými, snadno čitelnými budíky. Volant byl tříramenný a nízko posazený, což umocňovalo sportovní charakter vozu. I přes sportovní ambice nebyl interiér ochuzen o komfortní prvky, jako například rádio, klimatizaci či elektrické ovládání oken. Celkově interiér Porsche 924 působil moderním a funkčním dojmem, který korespondoval s jeho sportovní duší.
Porsche 924, to byla taková brána do světa Porsche pro ty, kteří si nemohli dovolit devětsetjedenáctku. Ale i tak to bylo auto s duší, s motorem vpředu a pohonem zadních kol, které vám dokázalo vykouzlit úsměv na tváři.
Patrik Novotný
Přijetí a odkaz
Porsche 924, původně zamýšlený jako dostupnější vstupní model do světa sportovních vozů Porsche, se setkal s rozporuplným přijetím. Zatímco skalní fanoušci značky jej zpočátku kritizovali pro jeho koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol, stejně jako pro sdílení některých komponentů s vozy Volkswagen, 924 si brzy získala oblibu u širší veřejnosti. Atraktivní design karoserie, vynikající jízdní vlastnosti a příznivá cena z ní učinily komerční úspěch. Model 924 se stal nejprodávanějším Porsche své doby a pomohl značce překonat finanční potíže. I přes počáteční kritiku se 924 ukázala být důležitým modelem v historii Porsche. Prosadila koncept dostupnějšího sportovního vozu a připravila půdu pro budoucí generace modelů, jako jsou 944 a 968. Dnes je Porsche 924 ceněným youngtimerem s rostoucí popularitou mezi sběrateli a nadšenci.
Verze a speciální edice
Porsche 924, sportovní automobil značky Porsche, se během své výrobní éry dočkal několika verzí a speciálních edic, které mu dodaly na atraktivitě a oslovily širší spektrum zákazníků.
Základní model 924 s motorem o objemu 2 litry byl postupně doplněn o výkonnější varianty. Porsche 924 Turbo se pyšnilo přeplňovaným motorem a sportovnějším naladěním podvozku. Pro náročnější klientelu pak byla určena limitovaná edice Porsche 924 Carrera GT, která se chlubila agresivnějším designem a motorem o výkonu 210 koní.
Vedle výkonnostních variant se objevily i speciální edice zaměřené na vzhled a výbavu. Například Porsche 924 Le Mans připomínalo úspěchy značky na závodních okruzích a nabízelo unikátní barevnou kombinaci a sportovní doplňky.
Porsche 924 dnes
Porsche 924 byl kdysi vstupem do světa sportovních vozů Porsche, ale dnes je často přehlíženým klenotem. Ačkoliv byl zpočátku kritizován pro svůj skromnější motor s vodním chlazením, 924 nabízel vynikající ovladatelnost a nadčasový design, typický pro značku Porsche. Dnes je Porsche 924 cenově dostupným vstupenkem do světa klasických sportovních vozů. Jeho jednoduchá konstrukce a široká dostupnost náhradních dílů z něj činí atraktivní volbu pro nadšence i kutily. S rostoucím zájmem o youngtimery a dostupné klasické vozy si Porsche 924 získává zpět uznání a jeho hodnota pomalu, ale jistě roste. Pro ty, kteří hledají cenově dostupný a stylový sportovní vůz s historií, je Porsche 924 skvělou volbou.
Model | Motor | Výkon (k) | 0-100 km/h (s) |
---|---|---|---|
Porsche 924 | 2.0 L I4 | 95 | 9.6 |
Volkswagen Golf GTI | 1.6 L I4 | 110 | 9.0 |
Zajímavosti a fakta
Porsche 924 byl původně zamýšlen jako projekt pro Volkswagen, ale nakonec se stal jedním z nejprodávanějších modelů Porsche. Jeho design s motorem vpředu a pohonem zadních kol byl na sportovní vůz Porsche v 70. letech neobvyklý. Přestože byl 924 zpočátku kritizován pro svůj skromnější výkon, postupně si získal respekt pro své vyvážené jízdní vlastnosti a spolehlivost. Stal se dostupnější vstupenkou do světa sportovních vozů Porsche a pomohl značce překonat těžké období. Zajímavostí je, že 924 byl prvním modelem Porsche, který byl sériově vybaven turbodmychadlem. Tato verze, 924 Turbo, nabízela výrazně vyšší výkon a stala se předchůdcem legendárního modelu 944.
Publikováno: 16. 10. 2024
Kategorie: motorismus