Škoda 130 RS: Legenda českých rallye se vrací?
Ikona československého motorsportu
Škoda 130 RS, přezdívaná také "Porsche Východu", je dodnes považována za ikonu československého motorsportu. Tento legendární vůz, vyráběný v letech 1975 až 1982, se proslavil svými úspěchy na závodních tratích po celém světě. Jeho nízká hmotnost, pohon zadních kol a výkonný motor z něj dělaly obávaného soupeře i pro mnohem silnější vozy. Škoda 130 RS dosáhla řady vítězství a pódiových umístění v rallye, okruhových závodech i v závodech do vrchu. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977 a celkové vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. Tyto úspěchy pomohly zviditelnit značku Škoda na mezinárodní scéně a dokázaly, že i malá země jako Československo dokáže konkurovat automobilovým velmocím. Škoda 130 RS se stala symbolem technické vyspělosti, sportovního ducha a národní hrdosti a dodnes je vzpomínána s úctou a obdivem.
Vznik a vývoj legendy
Škoda 130 RS se nestala legendou přes noc. Její příběh se začal psát v 70. letech 20. století, v době, kdy se automobilka Škoda snažila prosadit v motoristickém sportu. Vůz vycházel z tehdejšího modelu Škoda 110 R Coupé, ale prošel řadou úprav, aby se mohl postavit na start závodů. Zásadní změnou byla výměna ocelové karoserie za lehčí laminátovou a použití hliníku na kapotu, dveře a víko motoru. Díky tomu se podařilo snížit hmotnost vozu pod 800 kg. Motor o objemu 1,3 litru byl posílen na výkon přes 140 koní, což ve spojení s nízkou hmotností dávalo vozu impozantní dynamiku. Škoda 130 RS se tak stala postrachem soupeřů na okruzích i v rallye. Její úspěchy, mezi které patří například vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977 nebo double ve třídě do 1300 ccm na okruhu v Mugellu v roce 1981, z ní udělaly legendu československého motorsportu.
Technické specifikace a inovace
Škoda 130 RS se stala legendou nejen díky svým sportovním úspěchům, ale i díky inovativnímu přístupu k technice. Srdcem vozu byl čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru, který byl osazen hliníkovou hlavou válců a dvěma karburátory Weber. Tento agregát dokázal vyvinout impozantní výkon až 140 koní, což bylo na tehdejší dobu a objem motoru opravdu pozoruhodné. Lehká karoserie, vyrobená z hliníku a laminátu, dále přispívala k vynikajícím jízdním vlastnostem. Díky hmotnosti pouhých 720 kg dosahovala Škoda 130 RS maximální rychlosti až 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládla za 8 sekund. Inženýři v Mladé Boleslavi se zaměřili i na aerodynamiku, o čemž svědčí nízký profil vozu a zadní spoiler. Vůz byl vybaven kotoučovými brzdami na všech kolech a sportovně laděným podvozkem, který zajišťoval perfektní ovladatelnost na silnici i na závodních okruzích. Škoda 130 RS se tak stala důkazem, že i malý a dostupný automobil může nabídnout vzrušující jízdní dynamiku a sportovní ambice.
Sportovní úspěchy na světové scéně
Škoda 130 RS, přezdívaná "Porsche Východu", se nesmazatelně zapsala do historie motoristického sportu. Tento elegantní vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol dosáhl řady pozoruhodných úspěchů na světové scéně. V roce 1977 Škoda 130 RS obsadila první a druhé místo ve své třídě na Rallye Monte Carlo, což byl pro československý automobilový průmysl obrovský triumf. Tím ale úspěchy nekončily. "Erko", jak se vozu také přezdívalo, dominovalo v Mistrovství Evropy cestovních vozů, kde v roce 1981 získalo titul konstruktérů. Škoda 130 RS se stala symbolem spolehlivosti, rychlosti a dostupnosti, a to i v konkurenci mnohem dražších a technologicky vyspělejších vozů. Její sportovní úspěchy pomohly zviditelnit značku Škoda na mezinárodní scéně a prokázaly, že i malé země dokáží konkurovat těm největším.
Parametr | Škoda 130 RS | Škoda 120 GLS |
---|---|---|
Rok výroby | 1975-1982 | 1976-1989 |
Motor | 1.3 l, řadový čtyřválec, OHV | 1.2 l, řadový čtyřválec, OHV |
Výkon | 103 kW (140 koní) | 44 kW (60 koní) |
Hmotnost | 720 kg | 840 kg |
Vliv na automobilový průmysl
Škoda 130 RS, přezdívaná "Porsche Východu", nezískala slávu jen na závodních okruzích, ale zanechala nesmazatelnou stopu i v samotném československém automobilovém průmyslu. Tento úspěšný závodní speciál, vyvíjený v 70. letech, prokázal, že i za železnou oponou dokáží vznikat konkurenceschopné vozy. Úspěchy na rallyových tratích, včetně vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977, přinesly značce Škoda neocenitelnou publicitu a posílily její renomé i v zahraničí. Vývoj a výroba modelu 130 RS navíc urychlily vývoj nových technologií a materiálů, které se později uplatnily i v sériové výrobě. Zkušenosti získané s výkonnými motory, aerodynamikou a sportovními podvozky se promítly do konstrukce sportovně laděných modelů Škoda, jako byly například Garde, Rapid či později Favorit. Škoda 130 RS tak nepředstavovala jen sportovní ikonu, ale i důležitý milník v historii československého automobilového průmyslu, který pomohl utvářet jeho budoucnost.
Škoda 130 RS dnes: sběratelský sen
Z kultovní „eresa“ se stal během let sběratelský klenot, jehož cena strmě roste. Na aukcích se dnes tyto vozy prodávají za astronomické částky, které mnohdy přesahují milion korun. Investoři a sběratelé si Škodu 130 RS cení nejen pro její sportovní historii, ale také pro její vzácnost. Vyrobeno bylo totiž jen něco málo přes sto kusů. Najít dnes zachovalý a originální exemplář je takřka nemožné. Mnoho vozů bylo zničeno při závodech a ty, které přežily, prošly často nešetrnými úpravami. Škoda 130 RS se stala symbolem československé touhy po rychlosti a sportovních úspěších. Její odkaz žije dodnes a inspiruje automobilové nadšence napříč generacemi.
Odkaz rychlé stodesítky
Škoda 130 RS, přezdívaná "Porsche Východu", zanechala v motoristickém světě nesmazatelnou stopu. Její sportovní úspěchy, zejména v rallye, zapsaly Československo na mapu světové rallye. Vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977 a titul mistra Evropy v roce 1981 jsou toho jasným důkazem. "Rychlá stodesítka", jak se jí také přezdívalo, se stala symbolem technické vyspělosti a spolehlivosti. Její odkaz žije dodnes, a to nejen v srdcích fanoušků, ale i v podobě replik a renovačních projektů. Škoda 130 RS je dodnes inspirací pro automobilové nadšence a připomínkou zlaté éry československého motorsportu.
Publikováno: 05. 11. 2024
Kategorie: motorismus