Škoda 130 RS: Legenda českých rallye se vrací?

Škoda 130 Rs

Ikona československého motorsportu

Škoda 130 RS, přezdívaná také "Porsche Východu", je dodnes považována za ikonu československého motorsportu. Tento legendární vůz, vyráběný v letech 1975 až 1982, se proslavil svými úspěchy na závodních tratích po celém světě. Jeho nízká hmotnost, pohon zadních kol a výkonný motor z něj dělaly obávaného soupeře i pro mnohem silnější vozy. Škoda 130 RS dosáhla řady vítězství a pódiových umístění v rallye, okruhových závodech i v závodech do vrchu. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977 a celkové vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. Tyto úspěchy pomohly zviditelnit značku Škoda na mezinárodní scéně a dokázaly, že i malá země jako Československo dokáže konkurovat automobilovým velmocím. Škoda 130 RS se stala symbolem technické vyspělosti, sportovního ducha a národní hrdosti a dodnes je vzpomínána s úctou a obdivem.

Vznik a vývoj legendy

Škoda 130 RS se nestala legendou přes noc. Její příběh se začal psát v 70. letech 20. století, v době, kdy se automobilka Škoda snažila prosadit v motoristickém sportu. Vůz vycházel z tehdejšího modelu Škoda 110 R Coupé, ale prošel řadou úprav, aby se mohl postavit na start závodů. Zásadní změnou byla výměna ocelové karoserie za lehčí laminátovou a použití hliníku na kapotu, dveře a víko motoru. Díky tomu se podařilo snížit hmotnost vozu pod 800 kg. Motor o objemu 1,3 litru byl posílen na výkon přes 140 koní, což ve spojení s nízkou hmotností dávalo vozu impozantní dynamiku. Škoda 130 RS se tak stala postrachem soupeřů na okruzích i v rallye. Její úspěchy, mezi které patří například vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977 nebo double ve třídě do 1300 ccm na okruhu v Mugellu v roce 1981, z ní udělaly legendu československého motorsportu.

Technické specifikace a inovace

Škoda 130 RS se stala legendou nejen díky svým sportovním úspěchům, ale i díky inovativnímu přístupu k technice. Srdcem vozu byl čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru, který byl osazen hliníkovou hlavou válců a dvěma karburátory Weber. Tento agregát dokázal vyvinout impozantní výkon až 140 koní, což bylo na tehdejší dobu a objem motoru opravdu pozoruhodné. Lehká karoserie, vyrobená z hliníku a laminátu, dále přispívala k vynikajícím jízdním vlastnostem. Díky hmotnosti pouhých 720 kg dosahovala Škoda 130 RS maximální rychlosti až 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládla za 8 sekund. Inženýři v Mladé Boleslavi se zaměřili i na aerodynamiku, o čemž svědčí nízký profil vozu a zadní spoiler. Vůz byl vybaven kotoučovými brzdami na všech kolech a sportovně laděným podvozkem, který zajišťoval perfektní ovladatelnost na silnici i na závodních okruzích. Škoda 130 RS se tak stala důkazem, že i malý a dostupný automobil může nabídnout vzrušující jízdní dynamiku a sportovní ambice.

Sportovní úspěchy na světové scéně

Škoda 130 RS, přezdívaná "Porsche Východu", se nesmazatelně zapsala do historie motoristického sportu. Tento elegantní vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol dosáhl řady pozoruhodných úspěchů na světové scéně. V roce 1977 Škoda 130 RS obsadila první a druhé místo ve své třídě na Rallye Monte Carlo, což byl pro československý automobilový průmysl obrovský triumf. Tím ale úspěchy nekončily. "Erko", jak se vozu také přezdívalo, dominovalo v Mistrovství Evropy cestovních vozů, kde v roce 1981 získalo titul konstruktérů. Škoda 130 RS se stala symbolem spolehlivosti, rychlosti a dostupnosti, a to i v konkurenci mnohem dražších a technologicky vyspělejších vozů. Její sportovní úspěchy pomohly zviditelnit značku Škoda na mezinárodní scéně a prokázaly, že i malé země dokáží konkurovat těm největším.

Porovnání Škoda 130 RS s vybranými parametry
Parametr Škoda 130 RS Škoda 120 GLS
Rok výroby 1975-1982 1976-1989
Motor 1.3 l, řadový čtyřválec, OHV 1.2 l, řadový čtyřválec, OHV
Výkon 103 kW (140 koní) 44 kW (60 koní)
Hmotnost 720 kg 840 kg

Vliv na automobilový průmysl

Škoda 130 RS, přezdívaná "Porsche Východu", nezískala slávu jen na závodních okruzích, ale zanechala nesmazatelnou stopu i v samotném československém automobilovém průmyslu. Tento úspěšný závodní speciál, vyvíjený v 70. letech, prokázal, že i za železnou oponou dokáží vznikat konkurenceschopné vozy. Úspěchy na rallyových tratích, včetně vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977, přinesly značce Škoda neocenitelnou publicitu a posílily její renomé i v zahraničí. Vývoj a výroba modelu 130 RS navíc urychlily vývoj nových technologií a materiálů, které se později uplatnily i v sériové výrobě. Zkušenosti získané s výkonnými motory, aerodynamikou a sportovními podvozky se promítly do konstrukce sportovně laděných modelů Škoda, jako byly například Garde, Rapid či později Favorit. Škoda 130 RS tak nepředstavovala jen sportovní ikonu, ale i důležitý milník v historii československého automobilového průmyslu, který pomohl utvářet jeho budoucnost.

Škoda 130 RS dnes: sběratelský sen

Z kultovní „eresa“ se stal během let sběratelský klenot, jehož cena strmě roste. Na aukcích se dnes tyto vozy prodávají za astronomické částky, které mnohdy přesahují milion korun. Investoři a sběratelé si Škodu 130 RS cení nejen pro její sportovní historii, ale také pro její vzácnost. Vyrobeno bylo totiž jen něco málo přes sto kusů. Najít dnes zachovalý a originální exemplář je takřka nemožné. Mnoho vozů bylo zničeno při závodech a ty, které přežily, prošly často nešetrnými úpravami. Škoda 130 RS se stala symbolem československé touhy po rychlosti a sportovních úspěších. Její odkaz žije dodnes a inspiruje automobilové nadšence napříč generacemi.

Odkaz rychlé stodesítky

Škoda 130 RS, přezdívaná "Porsche Východu", zanechala v motoristickém světě nesmazatelnou stopu. Její sportovní úspěchy, zejména v rallye, zapsaly Československo na mapu světové rallye. Vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977 a titul mistra Evropy v roce 1981 jsou toho jasným důkazem. "Rychlá stodesítka", jak se jí také přezdívalo, se stala symbolem technické vyspělosti a spolehlivosti. Její odkaz žije dodnes, a to nejen v srdcích fanoušků, ale i v podobě replik a renovačních projektů. Škoda 130 RS je dodnes inspirací pro automobilové nadšence a připomínkou zlaté éry československého motorsportu.

Publikováno: 05. 11. 2024

Kategorie: motorismus