Roomster: Parťák na cesty i do města

Roomster

Co je to Roomster?

Roomster je název, který evokuje prostornost a praktičnost. A přesně takový byl i automobil Škoda Roomster. Tento model, vyráběný v letech 2006 až 2015, byl navržen s důrazem na maximální využití vnitřního prostoru. Roomster se vyznačoval netradičním designem s výrazně oddělenou přední a zadní částí karoserie. Zatímco předek vozu byl spíše konvenční a podobal se modelu Fabia, od B sloupku se Roomster proměňoval v praktickou krabici s vysokou střechou a velkými okny. Tato koncepce přinášela nevídanou prostornost, zejména v zadní části vozu. Zadní sedadla bylo možné posouvat, sklápět a dokonce i zcela vyjmout, čímž vznikal variabilní zavazadlový prostor o objemu až 1780 litrů. Roomster byl k dispozici s benzínovými i naftovými motory a nabízel se i ve verzi Praktik s plechovými boky určené primárně pro podnikatele. Ačkoliv výroba Roomsteru byla ukončena, dodnes je na silnicích k vidění mnoho exemplářů, které svědčí o jeho popularitě a praktičnosti.

Historie modelu

Škoda Roomster poprvé spatřila světlo světa v roce 2006 na autosalonu v Ženevě. Tento model, kombinující praktičnost malého MPV s designem inspirovaným osobními vozy Škoda, si rychle získal oblibu u rodin i podnikatelů. První generace, postavená na platformě sdílené s vozy Volkswagen Polo a Škoda Fabia, zaujala svým variabilním interiérem s posuvnými zadními sedadly a velkým zavazadlovým prostorem. V roce 2010 prošel Roomster faceliftem, který mu dodal modernější vzhled a vylepšil některé technické parametry. Druhá generace, představená v roce 2015, se více zaměřila na design a nabídla i verzi Scout s robustnějším vzhledem. Výroba modelu Roomster byla ukončena v roce 2015, respektive 2016 pro užitkovou verzi Praktik. I přes svůj relativně krátký životní cyklus zanechal Roomster ve světě automobilů nesmazatelnou stopu jakožto praktický a cenově dostupný vůz pro širokou škálu zákazníků.

Design a praktičnost

Roomster nebyl jen tak obyčejné auto. Byl to malý génius na kolech, který dokázal, že praktičnost a chytrý design se nevylučují. Jeho tajemství se skrývalo v geniálně řešeném interiéru s variabilními zadními sedadly VarioFlex. Tato vychytávka umožňovala sklopit, posouvat nebo úplně vyjmout jednotlivá sedadla, čímž se Roomster dokázal proměnit z pětimístného vozu na malou dodávku s objemem až 1810 litrů. A to se počítá! Roomster byl zkrátka mistrem flexibility a dokázal se přizpůsobit jakýmkoliv potřebám. Ať už jste potřebovali odvézt rodinu na výlet, převézt větší náklad nebo jen tak vyrazit do města, Roomster byl vždy připraven.

Motory a spotřeba

Škoda Roomster se pyšnila širokou škálou motorizací, které uspokojí potřeby většiny řidičů. Pro ty, kteří hledají úsporné svezení, se nabízely benzínové motory 1.2 HTP a 1.4 16V s výkony od 47 kW do 77 kW. Tyto motory se vyznačovaly nízkou spotřebou paliva, která se v kombinovaném provozu pohybovala okolo 6 litrů na 100 kilometrů. Pro dynamicky založené řidiče byl k dispozici motor 1.6 16V o výkonu 77 kW, který dokázal Roomster rozpohybovat až na 184 km/h. Pokud jste preferovali naftu, mohli jste sáhnout po motorech 1.4 TDI PD a 1.9 TDI PD s výkony od 51 kW do 77 kW. Tyto motory se vyznačovaly vysokým točivým momentem a nízkou spotřebou, která se v kombinovaném provozu pohybovala okolo 5 litrů na 100 kilometrů. Všechny motory plnily emisní normu Euro 4 a později i Euro 5. Škoda Roomster tak představovala ideální volbu pro rodiny s dětmi i pro jednotlivce, kteří hledali praktické a úsporné auto do města i na delší cesty.

Srovnání vozů: Škoda Roomster vs. Konkurence
Vlastnost Škoda Roomster Konkurent 1 (např. Opel Meriva)
Objem zavazadlového prostoru (l) 450-530 400-450
Spotřeba paliva (l/100km) 5.5-7.0 5.0-6.5

Jízdní vlastnosti

Roomster vždycky vynikal svojí praktičností a variabilitou, ale co jízdní vlastnosti? Řízení Roomsteru je příjemně překvapivé. Není to žádný sportovec, ale ani lenochod. Podvozek je naladěný spíš komfortně, takže dobře žehlí nerovnosti a na dlouhých cestách nebudete cítit únavu. Řízení je lehké a přesné, takže se s autem dobře manévruje ve městě i na okreskách. Samozřejmě, pokud ho budete chtít hnát na limit, dá vám najevo, že na to není stavěný. Ale pro běžné ježdění a rodinné výlety je Roomster ideální volbou.

Výbava a technologie

Škoda Roomster vždycky bodovala praktičností a variabilitou interiéru. Nabízí prostorný zavazadlový prostor s objemem až 450 litrů, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na impozantních 1780 litrů. Variabilita zadních sedadel VarioFlex umožňuje jejich posouvání, sklápění a dokonce i úplné vyjmutí, čímž vznikne prostor srovnatelný s malou dodávkou.

Co se týče technologií, Roomster nabízí vše, co od moderního auta očekáváte. V nabídce nechybí bezpečnostní systémy jako ABS, ESP, asistent rozjezdu do kopce nebo systém kontroly tlaku v pneumatikách. Pro komfortní jízdu je k dispozici klimatizace, tempomat, parkovací senzory a multimediální systém s dotykovou obrazovkou a navigací.

Ceny a dostupnost

Škoda Roomster vždycky bodovala skvělým poměrem ceny a výbavy. Ačkoliv se už od roku 2015 nevyrábí, na trhu ojetin je stále velmi žádaná. Ceny se liší podle roku výroby, motorizace, výbavy a samozřejmě i celkového stavu. Počítejte s tím, že za starší kusy s nájezdem přes 200 000 km zaplatíte od 80 000 Kč, zatímco zachovalé vozy z posledních let výroby s nízkým nájezdem se můžou pohybovat i okolo 250 000 Kč. Nezapomeňte zohlednit i případné investice do oprav a údržby. Roomster byl známý svou spolehlivostí, i tak je ale dobré před koupí nechat vůz zkontrolovat v servisu. Dostupnost náhradních dílů je naštěstí stále dobrá a ceny se drží v přijatelných mezích.

Srovnání s konkurencí

Škoda Roomster se na trhu s automobily potýkala s konkurencí v segmentu malých MPV. Mezi jeho největší soupeře patřil Renault Kangoo, Citroën Berlingo a Fiat Doblò. Tyto vozy se pyšnily podobnými rozměry, variabilitou interiéru a zaměřením na praktičnost. Roomster se od konkurence odlišoval především svým designem, který byl pro vozy Škoda typický, a širokou škálou motorizací. Nabízel benzínové i naftové motory, které se vyznačovaly nízkou spotřebou a solidní dynamikou. Z hlediska jízdních vlastností se Roomster řadil spíše k vozům s komfortnějším naladěním, což ocenili zejména rodiny s dětmi. V porovnání s konkurenty však mohl působit méně prostorným dojmem, a to zejména v oblasti zavazadlového prostoru. Celkově byl Škoda Roomster povedeným vozem, který oslovil zákazníky hledající praktické a spolehlivé auto s atraktivním designem.

Pro koho je Roomster vhodný?

Škoda Roomster je prostorné a praktické auto, které osloví především rodiny s dětmi a aktivní jedince. Díky variabilnímu interiéru s posuvnými zadními sedadly a velkým zavazadlovým prostorem hravě pojme kočárek, sportovní vybavení i nákup. Roomster je ideální volbou pro ty, kteří hledají spolehlivé a prostorné auto za rozumnou cenu. Jeho kompaktní rozměry a dobrý výhled z vozu z něj dělají skvělého parťáka i do města. Na své si přijdou i řidiči, kteří ocení jeho snadné ovládání a pohodlný podvozek. Škoda Roomster je zkrátka všestranné auto, které splní očekávání široké škály řidičů.

Škoda Roomster si za dobu své existence získala značnou popularitu díky své praktičnosti a prostornosti, kterou nabízela v kompaktním balení. Automobil oslovil zejména rodiny s dětmi a aktivní jedince, kteří ocenili variabilitu interiéru a možnost převozu objemných předmětů. Roomster byl k dispozici s širokou škálou motorizací, které uspokojily potřeby běžných řidičů i těch, kteří hledali dynamičtější jízdu. I přes své klady se Roomster potýkal s kritikou na adresu svého netradičního designu, který ne každému padl do oka. Někteří uživatelé také poukazovali na horší odhlučnění kabiny, zejména ve vyšších rychlostech. Celkově lze Škodu Roomster hodnotit jako praktický a spolehlivý automobil, který splnil očekávání mnoha zákazníků. Jeho popularita se odrazila i v dobrých prodejních výsledcích a na silnicích ho vídáme dodnes.

Publikováno: 27. 12. 2024

Kategorie: auta