Lancia: Italská elegance na čtyřech kolech
Historie Lancie
Příběh automobilky Lancia začal v roce 1906 v Turíně, kdy ji založili Vincenzo Lancia a Claudio Fogolin. Vincenzo, původně závodní jezdec Fiatu, toužil po tvorbě vlastních, inovativních vozů. A to se mu povedlo. Lancia se stala synonymem pro technickou vyspělost a elegantní design. Prvním modelem byl typ 12 HP, který zaujal pokrokovými prvky jako motor s blokem válců odlitým vcelku. Později přišly další legendy, jako Lambda s nezávislým zavěšením všech kol či Aprilia s aerodynamickou karosérií.
Po druhé světové válce Lancia pokračovala v nastolené cestě. Model Aurelia byl prvním sériovým vozem s vidlicovým osmiválcem. Následovala Flaminia, luxusní kupé, které si oblíbily i filmové hvězdy. V 60. letech přišla Fulvia, kompaktní sportovní sedan, který slavil úspěchy v rallye. Zlatá éra Lancie pokračovala i v 70. a 80. letech s modely Stratos, 037 a Delta, které dominovaly světovým rallye. Později se Lancia zaměřila spíše na luxusní sedany a hatchbacky, jako Dedra, Lybra či Thesis.
Založení a raná léta
Příběh automobilky Lancia se začal psát v roce 1906 v Turíně, kdy ji založili Vincenzo Lancia a jeho přítel Claudio Fogolin. Vincenzo, vášnivý závodník a talentovaný mechanik, vtiskl značce od počátku ducha inovací a sportovního ducha. Prvním vozem, který sjela z výrobní linky v roce 1908, byl model Alfa, později přejmenovaný na 12 HP. Tento elegantní a na svou dobu velmi moderní automobil s motorem o objemu 2,5 litru si rychle získal popularitu pro svou spolehlivost a jízdní vlastnosti. V prvních letech své existence se Lancia zaměřovala na výrobu luxusních a sportovních vozů, které se vyznačovaly pokročilou technikou a elegantním designem.
Model | Výroba | Kategorie | Motor |
---|---|---|---|
Lancia Delta Integrale | 1979-1994 | Sportovní kompakt | 2.0L Turbo |
Lancia Stratos | 1973-1978 | Sportovní kupé | 2.4L V6 |
Lancia Ypsilon | 1995-současnost | Městský vůz | 1.2L Benzín / 1.3L Diesel |
Období meziválečné slávy
Po první světové válce se Lancia, vedená vizionářským Vincenzem Lanciou, pustila do období nebývalé inovace a prosperity. Zatímco se ostatní automobilky soustředily na masovou produkci, Lancia se zaměřila na vývoj technicky vyspělých a luxusních vozů. V roce 1922 představila Lancia Lambda, první sériově vyráběný automobil s samonosnou karoserií, která se stala standardem v automobilovém průmyslu. Lambda byla také vybavena nezávislým zavěšením předních kol a výkonným vidlicovým osmiválcovým motorem, což z ní dělalo jeden z nejvyspělejších vozů své doby. Lancia se stala synonymem pro luxus, eleganci a inovaci a její vozy si oblíbily královské rodiny, celebrity a bohatí průmyslníci. V roce 1931 uvedla Lancia na trh model Astura, další milník v historii automobilky. Astura byla vybavena osmiválcovým motorem s rozvodem OHV a hydraulickými brzdami na všech kolech. Její elegantní karoserii navrhli slavní italští karosáři, jako byli Pininfarina a Zagato. Období mezi válkami bylo pro Lancii zlatou érou, kdy se stala jedním z nejrespektovanějších výrobců automobilů na světě.
Inovace a sportovní úspěchy
Značka Lancia, italská automobilka s bohatou historií, se vždy pyšnila spojením inovací a sportovních úspěchů. Od samého počátku se Lancia nebála experimentovat s novými technologiemi a designovými řešeními, které se často staly průkopnickými pro celý automobilový průmysl. Stačí zmínit například model Lambda z roku 1922, který jako první na světě přišel se samonosnou karoserií, nebo model Aurelia z roku 1950, první sériově vyráběný vůz s vidlicovým osmiválcovým motorem. Tyto inovace se nepromítly pouze do komfortu a jízdních vlastností vozů Lancia, ale také do jejich sportovních úspěchů. Lancia se stala legendou rallye, když s modely Fulvia, Stratos a Delta dominovala na tratích po celém světě. Zvítězila v mnoha prestižních závodech, včetně Rallye Monte Carlo, Rallye San Remo nebo Rallye Safari, a získala celkem 11 titulů mistra světa v rallye. Tato kombinace inovací a sportovního ducha utvářela identitu značky Lancia po desítky let a dodnes fascinuje automobilové nadšence po celém světě.
Lancie, to jsou auta pro gurmány, pro lidi, kteří si potrpí na eleganci, styl a originalitu. Není to auto pro každého, ale kdo mu jednou propadne, ten už u jiných značek jen těžko najde to samé kouzlo.
František Vávra
Poválečný rozmach
Po válce se automobilka Lancia, stejně jako mnoho jiných, musela vypořádat s následky konfliktu a obnovit výrobu. Navzdory těžké ekonomické situaci se Lancii podařilo rychle vzpamatovat a již v roce 1950 představila model Aurelia, který se stal symbolem poválečného rozmachu značky. Aurelia, elegantní sedan s inovativním designem a pohonem předních kol, si rychle získala popularitu a stala se vyhledávaným vozem mezi závodními jezdci i milovníky luxusních vozů. Úspěch Aurelie pomohl Lancii etablovat se jako výrobce technologicky vyspělých a designově atraktivních vozů. V 60. letech Lancia pokračovala v expanzi a uvedla na trh modely jako Flavia, Fulvia a Flaminia, které dále upevnily pozici značky v segmentu luxusních a sportovních vozů. Lancia se v tomto období stala synonymem pro italskou eleganci, inovativní technologie a sportovní duch. Její vozy se pravidelně umisťovaly na předních příčkách rallye a závodů cestovních vozů, čímž si Lancia budovala pověst výrobce spolehlivých a výkonných automobilů.
Spojení s Fiatem
V roce 1969 se pro Lancii začala psát nová kapitola, a to vstupem do koncernu Fiat. Tato fúze znamenala pro italskou automobilku zásadní zlom. Do té doby byla Lancia vnímána jako výrobce luxusních a sportovních vozů s důrazem na inovativní technologie a design. Spojením s Fiatem se Lancia stala součástí masovější produkce, což s sebou neslo jak výhody, tak i nevýhody.
Na jednu stranu získala Lancia přístup k moderním technologiím a výrobním kapacitám Fiatu, což jí umožnilo vyrábět dostupnější modely pro širší veřejnost. Příkladem může být Lancia Beta, která sdílela platformu s Fiatem 132 a stala se obchodním úspěchem. Na druhou stranu se Lancia musela podřídit strategii koncernu Fiat, což se projevilo v menší míře originality a inovací. Některé modely Lancie se tak staly pouhými „přebrandovanými“ Fiaty s luxusnějším interiérem a odlišnou maskou chladiče.
Přesto si Lancia i pod křídly Fiatu dokázala udržet svůj osobitý charakter a i nadále produkovala vozy, které vynikaly elegantním designem a komfortem. Spojení s Fiatem tak pro Lancii znamenalo novou éru, která přinesla jak pozitivní, tak i negativní aspekty.
Současnost a budoucnost Lancie
Lancia v současnosti prochází nelehkým obdobím. Po letech úpadku a ztráty pozice na trhu se značka ocitla na rozcestí. V současné době je k dispozici pouze jeden model, Lancia Ypsilon, a to pouze na domácím italském trhu. Budoucnost Lancie je nejistá, ale objevují se záblesky naděje. Stellantis, mateřská společnost Lancie, oznámila plány na oživení značky v rámci své strategie elektrifikace. Lancia by se tak mohla stát prémiovou elektrickou značkou, která by konkurovala značkám jako Tesla nebo Audi. Prozatím však nezbývá než vyčkávat, zda se tyto plány podaří zrealizovat a zda se Lancii podaří znovu získat své ztracené postavení.
Publikováno: 11. 10. 2024
Kategorie: motorismus