Jak jsem jako finanční poradce přežil dobu, kdy nikdo nechtěl investovat

Ještě před třemi lety jsem byl na pokraji toho vzdát svoji práci finančního poradce. Klientela mizela, příjmy klesaly a moje motivace byla na nule. Nebyl jsem žádný nováček v oboru – za sebou jsem měl dvanáct let zkušeností, stabilní portfolio klientů a solidní pověst. Jenže přišla kombinace ekonomické nejistoty, inflace a obecné nedůvěry lidí ve finanční produkty. Najednou jako by nikdo nechtěl investovat, řešit pojištění nebo mluvit o penězích. A pak jsem objevil PPC reklama v Českých Budějovicích, která doslova otočila směr mého podnikání o 180 stupňů.

Než vám řeknu, jak jsem se z toho dostal, je důležité pochopit, v čem byl problém. Finanční poradenství stojí a padá s důvěrou. A získat důvěru lidí v době, kdy rostou ceny, platy stagnují a zprávy straší ekonomickou krizí, je téměř nemožné. Zvlášť když pracujete převážně na doporučení a osobní kontakty, jako jsem to dělal já.

Moment, kdy jsem si připustil, že něco musím změnit

Zlom přišel jednoho čtvrtečního odpoledne, kdy mi během tří hodin zrušili schůzku tři potenciální klienti. Seděl jsem v prázdné kanceláři, za kterou jsem platil nájem, a díval se na kalendář plný škrtanců a přesunutých termínů. To byl ten moment, kdy mi došlo, že takhle to dál nejde.

Vždycky jsem byl zastáncem tradičního způsobu získávání klientů. Věřil jsem v sílu osobního doporučení, v networking, v budování vztahů. Online marketing mi připadal neosobní, studený, nevhodný pro obor, kde je důvěra naprosto klíčová. Navíc jsem o něm prakticky nic nevěděl.

Ale když nevíte, kudy dál, musíte zkusit i cesty, kterým jste se dřív vyhýbali. A tak jsem začal pátrat, jak bych mohl oslovit potenciální klienty online.

První kroky do neznáma

Začal jsem tím, že jsem si vylepšil webové stránky. Najal jsem web designéra, který mi pomohl vytvořit profesionálnější prezentaci. Stále jsem ale netušil, jak na ty stránky dostat návštěvníky.

Zkusil jsem příspěvky na LinkedIn a Facebook. Každý den jsem psal články o investování, pojištění a finančním plánování. Mělo to určitý efekt – pár lidí se ozvalo, ale bylo to málo a stálo mě to spoustu času.

Jeden z mých klientů, který pracoval v marketingu, mi poradil, ať zkusím PPC reklamy. Prý je to nejrychlejší způsob, jak získat relevantní návštěvníky na web. Upřímně? Znělo to jako vyhazování peněz. Platit za každý proklik s nejistým výsledkem? To mi jako finančnímu poradci přišlo jako špatná investice.

Když se ukázalo, že jsem se mýlil

Přesto jsem se rozhodl to zkusit. Nastudoval jsem si základy PPC reklam a založil si účet v Google Ads. Nastavil jsem si denní rozpočet 300 korun – víc jsem v té době riskovat nechtěl. Zacílil jsem reklamy na České Budějovice, kde jsem měl kancelář.

První týden? Téměř nic. Pár kliknutí denně, žádná konverze. Druhý týden? To samé. Začal jsem si říkat, že měl pravdu můj vnitřní skeptik. Jenže pak jsem narazil na článek, který vysvětloval časté chyby začátečníků v PPC reklamách. A já jsem dělal snad každou z nich:

- Příliš obecná klíčová slova ("finanční poradce", "investování")

- Špatně nastavené shody klíčových slov (a proto se reklama zobrazovala i u nerelevantních vyhledávání)

- Slabé reklamní texty, které nikoho nepřesvědčily kliknout

- Cílová stránka, která neposkytovala to, co reklama slibovala

Rozhodl jsem se to vzít vážně a najít profesionály, kteří by mi pomohli nastavit kampaně správně. Nakonec jsem našel agenturu PPCprofits, která měla dobré recenze a zkušenosti s lokálními kampaněmi.

Profesionální přístup, který změnil všechno

První schůzka s PPC specialistou byla jako studená sprcha. Ukázal mi, jak neefektivní byly moje pokusy, a navrhl úplně jinou strategii. Místo obecných frází jako "finanční poradce České Budějovice" jsme začali cílit na konkrétní problémy a situace, které lidé řeší:

"Jak investovat při vysoké inflaci"

"Nejlepší spoření pro děti"

"Jak refinancovat hypotéku 2024"

"Pojištění pro OSVČ daňové výhody"

Kampaně jsme rozdělili podle typů finančních produktů – investice, pojištění, hypotéky, penze. Pro každou kategorii jsme vytvořili speciální landing page, která se věnovala konkrétně tomu problému, který potenciální klienty trápil.

A místo toho, abychom lidi hned tlačili do schůzky, nabídli jsme jim nejdřív hodnotu – e-book o inflaci, kalkulačku spořicího účtu, video s tipy na snížení nákladů na pojištění. Teprve potom jsme je pozvali na nezávaznou konzultaci.

První výsledky, které mě přesvědčily

Výsledky? Za první měsíc s novou strategií jsem získal 14 potenciálních klientů, kteří měli skutečný zájem o moje služby. Z nich se 8 stalo skutečnými klienty. To bylo víc než za celé předchozí čtvrtletí.

Postupně jsem zvyšoval rozpočet – z původních 300 korun denně na 1000 korun. Návratnost byla stále vynikající. Z každé koruny investované do PPC reklam se mi vrátilo v průměru 8 korun v provizích.

Co mě nejvíc překvapilo – tihle "internetoví" klienti nebyli o nic horší než ti získaní přes doporučení. Naopak, byli často lépe připravení, měli jasnější představu, co chtějí, a díky edukačním materiálům, které dostali předtím, chápali základní koncepty.

Rozšíření do dalšího města

Po šesti měsících úspěšných kampaní v Českých Budějovicích jsem začal uvažovat o expanzi. Měl jsem dva možné směry – Praha nebo Hradec Králové. Praha byla lákavá kvůli velikosti trhu, ale konkurence tam byla obrovská. Hradec mi připadal jako rozumnější volba – menší, ale stále významné město, s potenciálně nižšími marketingovými náklady.

Než jsem ale začal hledat kancelář a vynakládat peníze, chtěl jsem si ověřit, jestli v Hradci vůbec dokážu získat klienty. A tady jsem udělal něco, co by mě dřív ani nenapadlo: použil jsem PPC reklama v Hradci Králové ještě před tím, než jsem tam vůbec otevřel pobočku.

Vytvořili jsme specifické kampaně zaměřené na Hradec. Na webu jsme připravili speciální landing page s informací, že "brzy otevíráme pobočku v Hradci Králové" a nabízeli jsme digitální konzultace přes video hovor s možností pozdějšího osobního setkání.

Testování trhu bez rizika

Tohle byl geniální tah, který by mě dříve nikdy nenapadl. Mohl jsem otestovat potenciál nového trhu s minimálním rizikem. Nemusel jsem podepisovat nájemní smlouvu, zařizovat kancelář ani trávit čas dojížděním. Stačilo mi investovat do reklam a sledovat odezvu.

A ta byla velmi pozitivní. Za dva měsíce testovací fáze jsem získal 22 potenciálních klientů z Hradce. S většinou jsem vedl úvodní konzultace online a domluvil se, že se potkáme osobně, až otevřu kancelář. Někteří byli ochotní přijet i do Budějovic, pokud bychom se nedočkali otevření pobočky.

Co bylo ještě důležitější – díky analýze klíčových slov a dotazů jsem přesně viděl, jaké finanční služby lidi v Hradci nejvíc zajímají. Zatímco v Budějovicích byl velký zájem o investice a důchodové spoření, v Hradci převládal zájem o hypotéky a jejich refinancování. Díky tomu jsem mohl lépe připravit nabídku pro tento specifický trh.

Od dat k rozhodnutím

Nakonec jsem se rozhodl pobočku v Hradci skutečně otevřít. Ale ne naslepo – díky datům z PPC kampaní jsem přesně věděl:

- V jaké části města hledat kancelář (podle geografického rozložení zájemců)

- Na jaké produkty se primárně zaměřit (hypotéky, refinancování)

- Kolik potenciálních klientů můžu očekávat

- Kolik mě bude stát jejich získání

Byla to úplně jiná situace než s pobočkou v Budějovicích, kterou jsem kdysi otevíral na základě intuice a přání. Tentokrát jsem měl v ruce tvrdá data, která podporovala moje rozhodnutí.

Dokonce jsem před podpisem nájemní smlouvy otestoval i různé lokality v Hradci pomocí cílení reklam. Zjistil jsem, že nejvíc potenciálních klientů pochází z okolí hlavního nádraží a Flošny. Takže když jsem hledal kancelář, soustředil jsem se právě na tuto oblast.

Co mě naučila práce s PPC reklamami

Za uplynulé tři roky jsem díky PPC reklamám téměř ztrojnásobil svoje příjmy. Ale to nejcennější, co mi přinesly, nebyly peníze, ale změna myšlení. Jako finanční poradce jsem vždycky pracoval s čísly a daty, ale marketing jsem vnímal jako něco iracionálního, založeného spíš na dojmech a kreativitě.

Díky PPC reklamám jsem pochopil, že i marketing může (a měl by) být založený na datech. Každé rozhodnutí lze testovat, měřit a optimalizovat. A to je přístup, který mi jako finančnímu poradci dává naprostý smysl.

Naučil jsem se také lépe chápat své klienty. Díky analýze toho, co lidé hledají, jaká klíčová slova používají a na jaké nabídky reagují, jsem získal mnohem hlubší pochopení jejich potřeb a obav. To mi pomáhá být lepším poradcem.

Strategie, které skutečně fungují ve finančním poradenství

Za ty roky jsme s agenturou PPCprofits otestovali desítky různých přístupů. Některé fungovaly skvěle, jiné vůbec. Tady jsou ty nejúspěšnější strategie, které by mohly pomoci i dalším finančním poradcům:

1) Zaměřte se na konkrétní životní situace, ne na produkty. Lidé nehledají "investiční fondy" nebo "rizikové životní pojištění". Hledají řešení svých problémů: "jak našetřit na důchod", "jak ochránit rodinu v případě nemoci", "jak si udržet životní úroveň při inflaci".

2) Nabídněte hodnotu ještě před první schůzkou. E-booky, kalkulačky, videa – cokoliv, co potenciálnímu klientovi pomůže a ukáže vaši expertízu. Tohle buduje důvěru ještě předtím, než se s vámi klient potká.

3) Testujte různé nabídky a sdělení. To, co funguje v jednom městě nebo pro jednu cílovou skupinu, nemusí fungovat jinde. V Budějovicích jsme měli největší úspěch s nabídkou konzultace o inflaci, v Hradci s kalkulačkou úspor při refinancování hypotéky.

4) Využívejte remarketing chytře. Když někdo navštíví váš web, ale nekonvertuje, neházejte ho do jednoho koše. Vytvořte různé remarketingové seznamy podle toho, jaké stránky navštívil, a oslovte ho s relevantní nabídkou.

5) Sledujte kvalitu, nejen kvantitu leadů. Ve finančním poradenství není cílem získat co nejvíc schůzek, ale co nejvíc skutečných klientů. Optimalizujte kampaně nejen na cenu za lead, ale hlavně na cenu za získaného klienta.

Co bych poradil ostatním finančním poradcům

Pokud jste finanční poradce a stále spoléháte hlavně na doporučení a osobní síť, neříkám, ať to přestanete dělat. Osobní doporučení jsou stále extrémně cenná. Ale doplňte je o digitální nástroje, které vám pomůžou rozšířit dosah.

Začněte s malým rozpočtem a postupně ho zvyšujte, až uvidíte, že se vám investice vrací. PPC reklamy mají tu výhodu, že je můžete velmi přesně měřit a vyhodnocovat.

Nenechte se odradit počátečními neúspěchy. PPC reklamy vyžadují čas na optimalizaci a testování. První měsíc bude pravděpodobně ztrátový, ale s postupnými úpravami se výsledky zlepší.

A hlavně – oslovte profesionály. Sám jsem se o to pokoušel a výsledky byly žalostné. Teprve s odbornou pomocí od PPCprofits se věci pohnuly správným směrem. Ano, stojí to peníze, ale návratnost je násobně vyšší.

Budoucnost mého podnikání

Dnes mám prosperující praxi s pobočkami ve dvou městech a plánuji další expanzi. Paradoxně mi nejvíc pomohla situace, která mě málem položila. Kdyby nepřišla krize a pokles klientů, možná bych nikdy neobjevil sílu online marketingu.

Navíc jsem se dostal do bodu, kdy už nepotřebuji aktivně hledat nové klienty – mám jich dostatek a můžu si vybírat ty, se kterými chci pracovat. To mi umožňuje soustředit se na kvalitu služeb a budování dlouhodobých vztahů.

Finanční poradenství se mění. Konkurence je stále tvrdší, produkty složitější a klienti náročnější. Ale s pomocí moderních nástrojů jako jsou PPC reklamy máme možnost oslovit ty správné lidi ve správný čas. A to je v našem oboru k nezaplacení.

Závěr

Když se dnes podívám zpět na ten moment, kdy jsem seděl v prázdné kanceláři a přemýšlel, jestli mám vůbec pokračovat, jsem vděčný, že jsem se rozhodl zkusit něco nového. PPC reklamy nebyly jen nástrojem, který mi pomohl přežít těžké období. Byly katalyzátorem kompletní transformace mého podnikání.

A pamatujte – nejde jen o technologie a nástroje. Jde o to, jak měníme své myšlení a přístup k podnikání. V tom je skutečná síla digitálního marketingu ve světě finančního poradenství.

Publikováno: 18. 05. 2025

Kategorie: motorismus