Volkswagen Golf 5: Legenda na silnici i dnes?

Volkswagen Golf 5

Ikona se vrací: Pátá generace

Golf páté generace, který se objevil v roce 2003, vrátil značku Volkswagen zpět k tomu, co z něj udělalo automobilovou legendu. Vnější design navázal na předchozí model, ale přinesl ostřejší rysy a sportovnější vzhled. Volkswagen se zaměřil hlavně na preciznost zpracování a skvělé jízdní vlastnosti. V kabině došlo k zásadní proměně - vše bylo promyšlené do posledního detailu a použité materiály byly na výrazně vyšší úrovni. Pod kapotou jste mohli mít různé motory - od úsporných benzínových TSI až po naftové TDI s nejmodernějším vstřikováním common-rail. Tyhle pohonné jednotky dokázaly skvěle skloubit radost z jízdy s rozumnou spotřebou. Bezpečnost byla pro Volkswagen klíčová, což potvrdilo i maximální hodnocení pěti hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP. Golf pětka se stal prodejním trhákem a znovu ukázal, proč je tahle modelová řada tak výjimečná.

Design a karoserie

Volkswagen Golf páté generace, který se začal vyrábět v roce 2003, přinesl do segmentu kompaktních vozů nový svěží vítr. Karoserie, kterou navrhl tehdejší šéfdesignér značky Walter de Silva, zůstala věrná tradičnímu pojetí, ale přidala moderní nádech. Typické golfí prvky jako charakteristický C-sloupek zůstaly zachovány, přibyly však ostřejší světlomety, výraznější nárazníky a celkově dynamičtější tvary. Auto dostalo nadčasový design, který ani po letech neztratil nic ze své přitažlivosti a oslovil široké spektrum zákazníků. Pátý Golf se stal skutečným bestsellerem a jeho vzhled později inspiroval i další modely z dílny Volkswagenu.

Vlastnost Volkswagen Golf 5
Rok výroby 2003-2009
Karoserie Hatchback, Kombi
Motory Benzín, Diesel

Motory a převodovky

Volkswagen Golf páté generace přinesl pestrou nabídku motorů pro každého. Kdo měl rád benzín, mohl sáhnout po základních verzích 1.4 a 1.6, nebo po výkonnějších turbomotorech 1.4 TSI a 2.0 TSI, které spojovaly sílu s rozumnou spotřebou. Naftové motory zastupovaly oblíbené 1.9 TDI a 2.0 TDI, které byly známé svou úsporností a dlouhou životností. K přenosu síly sloužily buď klasické manuální převodovky s pěti či šesti kvalty, nebo moderní automaty DSG se šesti nebo sedmi rychlostmi. Právě dvojspojková převodovka DSG si získala srdce řidičů díky bleskurychlému a hladkému řazení. Pro milovníky sportovní jízdy byly v nabídce verze GTI a R32 s ostřejšími motory a tužším podvozkem. Tyhle našlapané varianty si našly cestu k těm, kdo chtěli za volantem zažít pořádnou dávku adrenalinu.

Jízdní vlastnosti a ovladatelnost

Volkswagen Golf páté řady patří i dnes mezi oblíbená auta s vynikajícím ovládáním na silnici. Díky zpevněné konstrukci karoserie zvládá zatáčky s větší jistotou a stabilitou než jeho předchůdce. Volant perfektně reaguje a dává řidiči jasný přehled o tom, co se děje s pneumatikami. S Golfem páté generace si užijete jak dynamickou jízdu, tak pohodlné cestování na každý den. Nabídka motorů uspokojí všechny - od úsporných naftových až po výkonné benzínové verze. Prostě si vyberete přesně takový Golf, jaký potřebujete.

Interiér a výbava

Volkswagen Golf páté řady nabízí velice povedený interiér s důrazem na praktičnost a kvalitní zpracování. Palubka je skvěle uspořádaná, volant padne do ruky a budíky jsou krásně čitelné. Když sáhnete na plasty a další materiály v kabině, cítíte, že je všechno bytelně zpracované. Sedačky jsou parádně tvarované, na dlouhých cestách se v nich budete cítit dobře a při průjezdu zatáčkami vás podrží. Vzadu to není špatné, ale když jedete někam dál, dospělým už tam může být trochu těsno. Do kufru se vejde 350 litrů, což na běžné rodinné potřeby bohatě stačí. Když sklopíte zadní sedačky, máte k dispozici 1175 litrů. Výbava se samozřejmě lišila podle konkrétní verze, ale už základní provedení bylo solidně vybavené jak po stránce komfortu, tak bezpečnosti. V nabídce nechyběla klimatizace, rádio s cédéčkem, elektrická okna a zrcátka, palubní počítač nebo třeba ESP, ABS a airbagy. Kdo chtěl něco navíc, mohl si připlatit za navigaci, kožené čalounění, xenonová světla nebo panoramatickou střechu.

Bezpečnost a spolehlivost

Volkswagen Golf generace pět je pořád hodně vidět na našich silnicích. Když si vybíráte ojetinu, bezpečnost by měla být na prvním místě. V roce 2004 dostal Golf pětka v nárazových testech Euro NCAP plný počet hvězdiček za ochranu posádky. Je to sice dobrý výsledek, ale musíme vzít v úvahu, že nároky na bezpečnost jsou dnes mnohem přísnější. Důležité jsou taky bezpečnostní systémy, které mají předcházet nehodám. Pětková řada Golfu mohla mít ve výbavě ABS, ESP nebo kontrolu prokluzu kol, což všechno pomáhá řidiči zvládat krizové situace. I s těmito pomocníky je ale nejdůležitější, aby řidič jezdil opatrně a zodpovědně. Pro dlouhodobou bezpečnost a spolehlivost auta je taky zásadní pravidelný servis a kontrola technického stavu.

Ceny a dostupnost

Volkswagen Golf pětka patří mezi nejpopulárnější auta, která se začala prodávat v roce 2003. Na bazarech ho teď seženete za super ceny. Záleží samozřejmě na tom, jak je starý, jaký má motor, jak je vybavený a v jakém je celkově stavu. Když budete chtít Golf pětku v rozumném stavu, počítejte s částkou od 50 tisíc korun. Pokud toužíte po hezčím kousku s lepší výbavou a méně najetými kilometry, budete potřebovat aspoň 80 tisíc a víc. Před koupí si určitě zjistěte historii auta, prohlédněte si servisní knížku a auto pořádně proklepněte. Nejlepší bude, když si ho necháte zkontrolovat někde v servisu, který není závislý na prodejci.

Volkswagen Golf pětky je pořád mezi řidiči oblíbený, i když už se dávno nevyrábí. A není divu - tohle auto si i po letech drží skvělý poměr mezi cenou a tím, co nabízí. Ať už jde o spolehlivost nebo radost z jízdy. Pod kapotou najdete spoustu různých motorů - od těch, co šetří naftu, až po svižnější benzíňáky. Kdo potřebuje, může sáhnout i po verzi s pohonem všech kol 4Motion. Servis je díky dostupným dílům a zkušeným mechanikům celkem nenáročný a nezruinuje vám peněženku. Takže pokud sháníte auto, které zvládne všechno možné a nestojí majlant, Golf pětka je pořád dobrá volba.

Publikováno: 08. 02. 2025

Kategorie: auta