Škoda Pickup: Kdy už konečně?
Škoda Pickup: Historie a vývoj
Ačkoliv si Škoda Auto spojujeme spíše s osobními vozy, historie značky je propletena i s užitkovými vozy a dodávkami. Prvním pick-upem s logem Škoda byl model 1203, který se začal vyrábět v roce 1968. Tento vůz se stal legendou a sloužil dlouhá léta v různých odvětvích. Škoda 1203 byla oblíbená pro svou spolehlivost a prostornost. Později se objevily další modely, jako například Škoda Favorit Pick-up, který byl uveden na trh v roce 1993. Tento model byl založen na platformě oblíbeného hatchbacku a oslovil zejména menší podnikatele a živnostníky. Favorit Pick-up se stal jedním z nejprodávanějších užitkových vozů své doby. V roce 1996 pak Škoda představila model Felicia Pick-up, který byl modernější a komfortnější variantou svého předchůdce. Felicia Pick-up se vyráběla až do roku 2001 a stala se oblíbeným vozem pro práci i volný čas.
Modely pickupů od Škody
Ačkoliv Škoda Auto v současnosti žádný pickup oficiálně nenabízí, značka má s tímto typem karoserie bohaté zkušenosti. Již v 50. letech minulého století vznikaly na podvozcích tehdejších modelů užitkové verze s korbou, určené primárně pro pracovní nasazení. Mezi sběrateli jsou dnes velmi ceněné například pickupy odvozené od modelů Škoda 1203 a Škoda 1202, které sloužily v самых rozličných odvětvích. V 90. letech se Škoda pokusila o návrat k tomuto segmentu s modelem Felicia Fun, což byl pickup s originálním designem a odnímatelnou zadní stěnou kabiny, který se dal snadno proměnit v malý kabriolet. Felicia Fun si získala popularitu hlavně jako lifestylové auto pro volný čas. V roce 2000 představila Škoda koncept pickupu Fabia Pickup, který ale nakonec do sériové výroby nezamířil. V současnosti se o případném příchodu pickupu od Škody spekuluje, oficiálně ale automobilka nic nepotvrdila. Fanoušci značky ale stále doufají, že se Škoda k tomuto segmentu vrátí a nabídne jim moderní a praktický pickup, který by mohl konkurovat zavedeným značkám.
Design a praktičnost
Škoda pickupy si vždy zakládaly na kombinaci atraktivního designu a maximální praktičnosti. Tento koncept se nezměnil ani u nejnovějších modelů, které sází na moderní a dynamické linie, ale zároveň nezapomínají na potřeby řidičů, kteří vůz využívají i k pracovním účelům. Prostor pro posádku je velkorysý a pohodlný, ať už se jedná o krátké cesty po městě, nebo delší trasy. Zadní korba pak nabízí dostatek prostoru pro převoz nákladu a její chytré řešení usnadňuje manipulaci s ním. Designéři mysleli i na detaily, jako jsou například integrované úchytné body, nebo možnost snadného čištění korby. Škoda pickup tak i nadále zůstává věrná své pověsti spolehlivého a praktického vozu, který obstojí v každé situaci.
Motory a výbava
Škoda pickup, dlouho očekávaný přírůstek do rodiny, slibuje, že spojí praktičnost a odolnost s typickou škodováckou spolehlivostí. Pod kapotou se očekávají osvědčené motorizace koncernu Volkswagen, pravděpodobně s důrazem na úsporné naftové agregáty TDI, které jsou pro tento segment klíčové. Pro milovníky benzínu bude pravděpodobně v nabídce i přeplňovaný motor TSI. Zákazníci se můžou těšit na výběr pohonu předních nebo všech kol, což z pickupu udělá všestranného pomocníka jak pro práci, tak i pro volný čas. Výbavové linie budou pravděpodobně vycházet z ostatních modelů Škoda, s důrazem na praktičnost a funkčnost. Očekávat tak můžeme odolné materiály v interiéru, moderní infotainment systém s podporou konektivity a širokou škálu bezpečnostních asistentů. Bližší informace o motorech a výbavě Škoda pickup zatím automobilka tají, ale už teď je jasné, že se máme na co těšit.
Oblíbenost mezi řidiči
Škoda pickupy si mezi řidiči v České republice i v zahraničí získaly značnou oblibu. Důvody jsou zřejmé: spojují v sobě praktičnost a odolnost užitkového vozu s komfortem a jízdními vlastnostmi osobního automobilu. Řidiči oceňují zejména jejich prostorný nákladový prostor, který je ideální pro převoz objemných předmětů, stavebního materiálu či sportovního vybavení. Pickupy Škoda se však neztratí ani v náročnějším terénu, a proto si je oblíbili i milovníci aktivního odpočinku a dobrodružství. Neméně důležitá je i příznivá cena, díky které jsou pickupy Škoda dostupné širokému spektru zákazníků.
Budoucnost Škoda Pickup
Škoda Auto v současnosti pickup nenabízí, ale to neznamená, že se o něj nezajímá. Naopak, segment lehkých užitkových vozů je na vzestupu a Škoda by v něm mohla hrát důležitou roli. Zatímco konkurence, jako je Dacia se svým modelem Duster Pick-Up, slaví úspěchy, Škoda zatím vyčkává.
Vlastnost | Škoda Felicia Fun (1995-2001) | Hypotetický Škoda Pickup (2023) |
---|---|---|
Typ karoserie | Dvoudveřový pick-up s odnímatelnou zadní stěnou | Čtyřdveřový pick-up |
Výrobce | Škoda Auto | Škoda Auto (hypoteticky) |
Dostupnost | Vyprodáno | Koncept / Špionážní fotografie (hypoteticky) |
Existuje ale několik důvodů, proč by se Škoda mohla k výrobě pickupu vrátit. V minulosti již zkušenosti s tímto typem vozu měla, a to s modelem Felicia Pickup, který byl populární zejména u drobných podnikatelů. Navíc by Škoda mohla využít platformu a technologie koncernu Volkswagen, čímž by se snížily náklady na vývoj.
Klíčovým faktorem pro rozhodnutí o výrobě pickupu bude poptávka na trhu. Pokud Škoda vyhodnotí, že existuje dostatečný zájem o tento typ vozu, je pravděpodobné, že se do jeho vývoje pustí. Do té doby nám nezbývá než čekat a sledovat, zda se Škoda rozhodne obohatit svou nabídku o další praktický a cenově dostupný model.
Konkurence na trhu
Škoda pickup by vstoupila do segmentu s bohatou historií a silnou konkurencí. Mezi zavedené hráče patří modely jako Toyota Hilux, Ford Ranger, Mitsubishi L200 nebo Isuzu D-Max. Tyto vozy si získaly popularitu pro svou odolnost, spolehlivost a terénní schopnosti. Pro Škodu by bylo klíčové nabídnout konkurenceschopnou cenu, atraktivní design a širokou škálu motorizací a výbav. Důležitým faktorem by byla i dostupnost pohonu všech kol, který je v tomto segmentu téměř nutností. Úspěch by se odvíjel také od marketingové strategie a vnímání značky Škoda zákazníky. Zatímco v segmentu osobních a SUV vozů se Škodě daří oslovovat široké spektrum zákazníků, u pickupu by musela přesvědčit i náročnější klientelu z řad podnikatelů a řemeslníků. Prodejní výsledky by závisely i na faktorech, jako je dostupnost servisní sítě a celkové náklady na provoz.
Publikováno: 12. 10. 2024
Kategorie: motorismus