Škoda Octavia 3 RS: Sportovní duch v rodinném balení
Výkon a jízdní dynamika
Octavia RS třetí generace je prostě nářez! Ten sporťák od Škodovky vám vezme dech hned, jak sednete za volant. Pod kapotou burácí dvoulitrové TSIčko se 220 koňmi, který vás vystřelí vpřed jako raketa. Stovku dáte za 6,8 vteřiny a když pustíte uzdu, letí až 248 za hodinu. Sílu na přední kola posílá buď manuál, nebo automat DSG, obojí se šesti kvalty.
Tohle auto sedí na silnici jako přibitý, hlavně díky sportovnímu podvozku, který je o patnáct milimetrů níž než běžná Octavia. V zatáčkách je přesná jako švýcarské hodinky a drží stopu i ve vysokých rychlostech. Řízení máte pod palcem za všech okolností a tužší odpružení vám dává perfektní zpětnou vazbu. A když potřebujete brzdit, můžete se spolehnout na pořádně dimenzované brzdy, které vás v pohodě zastaví i z větší rychlosti.
Design a exteriér
Třetí generace Octavie RS se pyšní pořádně nadupaným vzhledem, který ji na první pohled odliší od běžných verzí. Dravý výraz jí dodávají mohutné nárazníky s velkými nasávacími otvory, výrazný zadní difuzor se zdvojeným výfukem a nenápadný spoiler na víku kufru. Sportovní nádech podtrhují černé doplňky - maska chladiče, kryty zrcátek i okenní lišty. Na výběr máte z několika designových kol z lehkých slitin, které perfektně ladí s celkovým charakterem vozu. Karoserii můžete mít v řadě atraktivních barev, včetně výrazných odstínů zvýrazňujících sportovní geny tohoto modelu. Celkově se designérům povedlo skloubit eleganci se sportovním duchem - přesně to, co spousta řidičů od RS očekává.
Interiér a výbava
Škodovka si s třetí generací RS-ka opravdu vyhrála. Interiér je parádně vyladěný a spojuje v sobě to nejlepší z obou světů - sportovní nádech a každodenní použitelnost. Když si sednete do těch výborně tvarovaných sportovních sedaček, hned víte, že tohle není obyčejná Octavia. Řidič má před sebou sportovní volant se zploštělým spodkem a RS logem, což jen podtrhuje sportovní DNA tohoto auta. Všude, kam se podíváte, najdete červené prošívání - na volantu, sedačkách i řadicí páce. To autu dodává pěkně dravý vzhled. I když je to sporťák, vzadu se v pohodě usadí dospělí a kufr s 590 litry spolkne všechno, co potřebujete. Výbava je na úrovni - máte tu dotykový displej s navigací, parkovací čidla, klimu na dvě zóny a adaptivní tempomat. Prostě moderní auto, co umí být praktické i zábavné zároveň.
Škoda Octavia RS třetí generace, to je ideální kompromis mezi praktičností rodinného vozu a radostí ze sportovní jízdy.
Hubert Medek
Motory a převodovky
Třetí generace Octavie RS přišla s pořádnou porcí výkonu pro každého. Ať už jste benzíňák nebo naftař, bylo z čeho vybírat. Benzínový dvoulitr TSI se nabízel ve dvou šťavnatých verzích. Ta ostřejší vám do rukou svěřila pořádných 230 koní a 350 newtonmetrů, což vám vystřelilo auto z nuly na stovku už za 6,7 vteřiny. Kdo to nechtěl tak divoké, mohl sáhnout po variantě s 220 koňmi. Naftaři dostali do placu dvoulitrové TDI se 184 koňmi a 380 newtonmetry. Tahle motorizace uměla být úsporná, ale když bylo potřeba, dokázala pěkně zabrat. Ke všem motorům jste si mohli vybrat buď klasickou manuální šestku, nebo automat DSG, taky se šesti kvalty. DSG řadilo jako blesk a plynule, což potěšilo hlavně ty, co rádi prohání auto sportovním stylem.
Spotřeba paliva a emise
Octavia RS třetí generace byla skutečně povedený kousek. Nabízela parádní výběr motorů, které potěší každého - ať už jste fanoušek sportovní jízdy nebo prostě chcete svižné auto s rozumnou spotřebou. Benzíňák 2.0 TSI vám dal pod kapotu solidních 230 koní a když jste to s plynem nepřeháněli, dala se udržet spotřeba kolem 6,2 litru. Naftová verze s dvoulitrovým TDI a výkonem 184 koní byla ještě úspornější - v kombinovaném režimu si řekla jen o 4,6 litru. Co se týče vypouštění CO2, benzín produkoval asi 142 gramů na kilometr, nafta byla šetrnější se 119 gramy.
Jasně, tyhle čísla jsou spíš taková teorie - v reálu záleží na tom, jak těžkou nohu máte, kolik toho vezete a po jakých cestách jezdíte. Ale i tak to byla (a pořád je) skvělá volba pro každého, kdo hledá rychlé a přitom praktické auto.
Bezpečnostní prvky
Škodovka se u třetí generace Octavie RS opravdu vytáhla s bezpečnostní výbavou. Tahle sportovní bestie vás nejen pobaví na silnici, ale taky o vás perfektně pečuje. Už v základu dostanete ESC pro lepší stabilitu, pomoc při rozjezdu do kopce a hlídání tlaku v gumách. Díky tomu máte auto vždycky pod kontrolou, i když to na silnici trochu víc rozjedete. O vaši bezpečnost se stará sedm airbagů, včetně toho pro kolena řidiče, takže jste v bezpečí ze všech stran. A pokud chcete ještě víc, můžete si přihodit adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu nebo asistenta jízdy v pruzích. Všechny tyhle vychytávky dělají z řízení mnohem příjemnější a hlavně bezpečnější zážitek. Když k tomu přidáte bytelnou karoserii, máte jistotu, že vás Octavia RS spolehlivě ochrání v každé situaci.
Cena a dostupnost
Když se řekne Octavia RS trojka, většina nadšenců zbystří. Tahle našlapaná česká střela, ať už v provedení liftback nebo kombi, si drží solidní cenu i jako ojetina. Ale upřímně, když se podíváte na to, co všechno umí a nabízí, vlastně se není čemu divit. Dostanete pořádně výkonný motor, který vás nezklame, skvělé jízdní vlastnosti a spoustu vychytávek v základu.
Vlastnost | Škoda Octavia 3 RS | Konkurent 1 (př. VW Golf GTI) |
---|---|---|
Motor | 2.0 TSI | 2.0 TSI |
Výkon | 162 kW (220 koní) - benzín 135 kW (184 koní) - diesel |
Závisí na zvolené verzi |
Převodovka | 6stupňová manuální nebo 6stupňová DSG | Závisí na zvolené verzi |
Zrychlení 0-100 km/h | Od 6,8 sekundy (benzín) | Závisí na zvolené verzi |
Prostor kufru | 590 litrů (hatchback) / 610 litrů (kombi) | Závisí na zvoleném modelu |
Jasně že cenovka se hodně odvíjí od toho, jak je auto staré, v jakém je stavu, kolik má najeto a jakou má pod kapotou motorizaci. Když budete hledat třeba kousek z roku 2013, který má najeto kolem sto padesáti tisíc, počítejte s tím, že vás to vyjde minimálně na tři sta tisíc. U novějších kousků s menším nájezdem se pak bavíme i o částkách přes půl milionu.
Na trhu s ojetinami se RSka třetí generace objevuje celkem často. Díky tomu, jak je oblíbená, není problém nějakou najít. Jen nezapomeňte, že je fakt důležité nechat si auto pořádně proklepnout, nejlíp přímo v servisu Škodovky. Jedině tak budete mít klid, že kupujete mašinu, která má všechno v pořádku a nemá za sebou nějakou temnou minulost.
Srovnání s konkurencí
Třetí generace Octavie RS se musela prosadit v nabité konkurenci sportovních vozů. Hlavním rivalem byl koncernový sourozenec Golf GTI, který sice nabízel podobné jízdní zážitky, ale za podstatně vyšší cenu. Focus ST od Fordu lákal ostřejším charakterem a výrazným vzhledem, jenže v praktičnosti za Octavií zaostával. Leon Cupra ze Seatu sice zaujal skvělým poměrem výkonu a ceny, ale cestující vzadu měli méně místa než v české konkurenci. Korejský i30 N se snažil bodovat dostupností a hravým projevem, chyběla mu však ta správná dávka prémiovosti. I když každý z těchto soupeřů měl něco do sebe, Octavia RS si stále držela pozici jednoho z nejoblíbenějších sportovních vozů. Není divu - nabízela totiž skvělou kombinaci dynamiky, prostoru a elegantního vzhledu za rozumnou cenu.
Historie modelu Octavia RS
Octavia RS třetí generace je prostě pecka! Když v roce 2013 vyjela na silnice, všichni koukali. Konečně pořádnej sporťák pro celou rodinu, kterej vás dostane do kolen. Poprvé dostal pod kapotu našlapanej dvoulitrovej benzíňák TSI s výkonem 220 koní, kterej vystřelí z nuly na stovku za 6,8 vteřiny - to je mazec! Pro ty, co jedou na naftu, nachystali dvoulitrový TDI se 184 koňma, kterej je fakt úspornej. Mohli jste si vybrat mezi klasickým liftbackem nebo kombi pro větší náklad. Třetí RS-ko se stalo absolutním trhákem a ukázalo všem, že tahle sportovní Octavia je prostě královna ve své třídě. Není divu, že se prodávala jak teplý rohlíky!
0 Závěr a hodnocení
Škoda Octavia 3 RS patří mezi nejoblíbenější sportovní modely na českém trhu a není se čemu divit. Tohle auto perfektně zvládá být jak praktickým společníkem pro každodenní ježdění, tak i zábavnou mašinou pro víkendové projížďky. Prostorný kufr a pohodlná kabina potěší celou rodinu, zatímco výkonné motory a skvěle naladěný podvozek uspokojí každého nadšeného řidiče. Díky kvalitnímu zpracování a možnosti vybrat si z několika motorizací si tuhle káru zamiluje opravdu každý.
Jasně, sportovní verze RS má svoje specifika - ostřejší design, výkonnější motory a tužší podvozek vás nenechají na pochybách, že sedíte v něčem výjimečném. Ale nic není zadarmo - musíte počítat s tím, že za sportovní svezení zaplatíte víc než za běžnou Octavii a tužší odpružení není pro každého.
I přes drobné kompromisy je Octavia RS třetí generace skvělou volbou pro všechny, kdo chtějí auto do každé situace.
Publikováno: 16. 02. 2025
Kategorie: auta