Škoda 105: Legenda na čtyřech kolech
Historie modelu Škoda 105
Škoda 105, lidově zvaná „stodolka“, je automobil, který se zapsal do srdcí (a mnohdy i garáží) generací Čechů a Slováků. Její příběh se začal psát v 70. letech, v době, kdy socialistické Československo potřebovalo moderní a dostupný vůz. Vývoj započal pod označením Škoda 720, ale z nedostatku financí a politických tlaků musel být projekt zjednodušen. Tak se zrodil model Škoda 105/120, který byl představen v roce 1976. Automobil se vyznačoval netradičním řešením s motorem vzadu a pohonem zadních kol, což mu propůjčovalo specifické jízdní vlastnosti. I přes některé nedostatky, jako byl například malý zavazadlový prostor, se „stodolka“ stala prodejním hitem. Během své dlouhé kariéry prošla řadou modernizací a úprav, které se dotkly jak designu, tak i techniky. Vyráběla se až do roku 1990 a stala se tak jedním z nejdéle vyráběných modelů značky Škoda.
Design a karoserie
Škoda 105 se stala ikonou československých silnic, a to nejen díky své cenové dostupnosti a jednoduché konstrukci. Její design, ač dnes může působit usedle, byl ve své době poměrně moderní a funkční. Karoserie typu sedan s motorem vzadu a pohonem zadních kol byla pro Škodu typická. Tento koncept, zděděný po předchůdcích, nabízel překvapivě prostorný interiér i přes kompaktní rozměry vozu. Designéři se museli potýkat s limity danými tehdejší technologií a rozpočtem. Přesto se jim podařilo vytvořit vůz s čistými liniemi a vyváženými proporcemi. Přední maska s dvojicí kulatých světel a typickým logem automobilky dodávala vozu přátelský výraz. Zadní část s výraznými sdruženými svítilnami pak zdůrazňovala šířku vozu a dodávala mu na robustnosti. Ačkoliv design Škody 105 nebyl nikdy oceněn žádným prestižním oceněním, splnil svůj účel na jedničku. Vůz se stal oblíbeným společníkem pro statisíce rodin, a to nejen v Československu, ale i v zahraničí.
Motor a převodovka
Škoda 105 se spoléhala na osvědčený čtyřválcový motor s motorem vpředu. Objem motoru byl 1046 cm³, a dosahoval výkonu 33,8 kW, tedy 46 koní. Tento motor byl známý svou jednoduchostí a spolehlivostí, což z něj dělalo ideální volbu pro každodenní použití. Maximální rychlost se pohybovala okolo 127 km/h. Spotřeba se pohybovala okolo 7 litrů na 100 kilometrů. Převodovka byla čtyřstupňová manuální. Řazení bylo poměrně přesné a lehké. Motor a převodovka Škody 105 představovaly odolnou a nenáročnou kombinaci, která přispěla k popularitě tohoto vozu.
Jízdní vlastnosti
Škoda 105, lidově zvaná "stodopětka", se na českých silnicích objevila v roce 1976. Automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol sliboval zajímavé jízdní vlastnosti. A skutečně, stodopětka se uměla v zatáčkách pěkně svézt. Díky nízké hmotnosti a rozložení váhy byla hravá a obratná. Zkušenější řidiči si s ní dokázali užít spoustu zábavy. Je ale potřeba dodat, že stodopětka nebyla auto pro každého. Na kluzkém povrchu se dokázala nepříjemně "zakousnout" a bezhlavě předbíhat s ní nebyl nejlepší nápad. Řidič musel být ve střehu a předvídat. Brzdy také nepatřily k nejsilnějším. I přes tyto nedostatky si Škoda 105 získala srdce mnoha řidičů. Její jízdní vlastnosti, ač specifické, nabízely nezapomenutelný zážitek z jízdy.
Interiér a výbava
Vůz Škoda 105 byl známý svým jednoduchým, ale účelným interiérem. Palubní deska, vyrobená z tvrdého plastu, byla přehledná a všechny ovládací prvky byly snadno dostupné. Před řidičem se nacházel velký rychloměr a vedle něj menší palivoměr a teploměr chladicí kapaliny. Volant byl dvouramenný a v pozdějších verzích mohl být vybaven i klaksonem. Sedadla, čalouněná odolnou látkou, nabízela překvapivě dostatek prostoru i pro vyšší cestující. Zadní lavice pojmula pohodlně dva dospělé, třetí cestující se musel uskromnit. Zavazadlový prostor, umístěný pod přední kapotou, pojal slušných 280 litrů. Výbava vozu Škoda 105 byla spíše základní, nicméně i v té době bylo možné si připlatit za některé prvky výbavy, jako například rádio, střešní okno nebo zadní stěrač.
Oblíbenost a prodejní úspěchy
Škoda 105 a její sourozenci se staly symbolem 70. a 80. let v Československu. Pro svou dostupnost a jednoduchou konstrukci si získaly oblibu u široké veřejnosti. Celkem se vyrobilo přes 2 miliony vozů řady 105/120/130, z nichž velká část našla své majitele právě v Československu. Vozy se staly běžnou součástí silničního provozu a objevovaly se i v autoparcích podniků a organizací. I přes kritiku zastaralé koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol se "stodolky", jak se jim lidově přezdívalo, těšily pověsti spolehlivých a nenáročných vozů. Jejich popularitu dokládá i fakt, že se dodnes těší přízni sběratelů a nadšenců do historických vozidel.
Porovnání s konkurencí
Škoda 105 se na trhu objevila v době, kdy konkurence nabízela již pokročilejší technická řešení. Zatímco vozy jako Fiat 127 nebo Renault 5 sázely na moderní koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol, Škoda 105 sázela na osvědčenou, avšak již poněkud zastaralou koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Tato koncepce sice přinášela některé výhody, jako například jednodušší a levnější výrobu nebo lepší rozložení hmotnosti, avšak na druhou stranu znamenala menší vnitřní prostor, horší jízdní vlastnosti na kluzkém povrchu a vyšší hlučnost v interiéru.
V porovnání s konkurencí tak Škoda 105 zaostávala v oblasti jízdní dynamiky, komfortu a bezpečnosti. Její předností však byla nízká pořizovací cena, nenáročnost na údržbu a robustní konstrukce. Díky těmto vlastnostem si Škoda 105 získala oblibu především u zákazníků, kteří hledali jednoduchý a dostupný automobil.
Zajímavosti a perličky
Škoda 105 a 120, auta, která psala historii československých silnic, skrývají mnohá tajemství. Věděli jste například, že přezdívka „stodolka“, která se k těmto vozům dodnes hrdě hlásí, vznikla kvůli hranatému tvaru karoserie? Ten byl tehdy velmi moderní a inspirovaný západními trendy. Další zajímavostí je umístění motoru. Zatímco většina aut ho má vpředu, Škoda 105 ho měla vzadu, a to z důvodu úspory místa a lepšího rozložení hmotnosti. A co teprve legendární zvuk motoru, který se nesl ulicemi? Ten byl pro „stodolku“ typický a dodnes v mnohých evokuje nostalgické vzpomínky na mládí a první kilometry za volantem. Ačkoliv se dnes může zdát Škoda 105 jako jednoduché auto, ve své době představovala symbol dostupnosti a spolehlivosti pro statisíce československých rodin.
Sto pětka, to byl stroj! Jednoduchý, spolehlivý, a když se o ni člověk staral, vydržela věčnost.
František Vomáčka
Škoda 105 dnes
Na silnicích ji potkáváme čím dál méně, ale nezapomnělo se na ni. Řeč je o Škodě 105, autě, které brázdilo československé silnice od roku 1976. Dnes je tento model spíše vzpomínkou na minulost, ale pro mnohé je stále symbolem dostupného a spolehlivého vozu.
Parametr | Škoda 105 |
---|---|
Rok výroby | 1976-1989 |
Motor | Řadový čtyřválec, OHV |
Objem motoru | 1046 cm³ |
I když se Škoda 105 nedočkala takové popularity jako její mladší sestra Favorit, dodnes na ni s nostalgií vzpomínají pamětníci. Její jednoduchá konstrukce a snadná údržba z ní dělaly ideální auto pro běžné řidiče.
Najít dnes zachovalý kus Škody 105 v původním stavu je čím dál těžší. Mnoho vozů skončilo svou pouť na vrakovištích, jiné podlehly korozi. Přesto se najdou nadšenci, kteří se věnují renovaci těchto vozů a udržují tak odkaz Škody 105 při životě. Díky nim se i dnes můžeme na silnicích setkat s vozem, který je připomínkou minulé éry.
0 Závěr
Škoda 105, symbol socialistického Československa, zanechala v automobilové historii nesmazatelnou stopu. I přes svou jednoduchost a dostupnost si získala srdce milionů řidičů. Její spolehlivost a nenáročnost z ní učinily legendu, která dodnes brázdí naše silnice. Škoda 105 se stala ikonou své doby a připomínkou technické vyspělosti českého automobilového průmyslu. Ačkoliv se již nevyrábí, její odkaz žije dál v srdcích pamětníků a nadšenců do veteránů. Dodnes vzbuzuje nostalgické vzpomínky na minulost a připomíná nám, že i v jednoduchosti se může skrývat krása a funkčnost. Škoda 105 je zkrátka automobilovou legendou, která si zaslouží naši úctu a obdiv.
Publikováno: 25. 01. 2025
Kategorie: auta