Pasivní bezpečnost vozidla: Neviditelný anděl strážný na silnici

Pasivní Bezpečnost Vozidla

Konstrukce karoserie

Moderní automobily jsou z hlediska bezpečnosti na míle vzdálené svým předchůdcům. Jedním z klíčových faktorů, které tuto revoluci pohánějí, je konstrukce karoserie. Už dávno neplatí, že robustní a těžký vůz je automaticky bezpečnější. Dnešní vozy se spoléhají na sofistikované deformační zóny, které pohlcují energii nárazu a minimalizují tak síly působící na cestující v kabině. Karoserie je konstruována jako ochranná klec s pevnou strukturou v oblasti prostoru pro cestující. Tato struktura je navržena tak, aby odolala i velmi silným nárazům a udržela co největší možný životní prostor uvnitř vozu. Materiály jako vysokopevnostní ocel a hliník se staly standardem, jelikož kombinují lehkost s vynikající pevností. Díky nim je možné dosáhnout vysoké úrovně pasivní bezpečnosti bez zbytečného zvyšování hmotnosti vozu, což má pozitivní vliv i na spotřebu paliva a emise. Bezpečnostní prvky, jako jsou airbagy a bezpečnostní pásy, jsou nedílnou součástí celkového konceptu bezpečnosti a spolupracují s konstrukcí karoserie tak, aby minimalizovaly riziko zranění při nehodě.

Deformační zóny

Při dopravní nehodě je prvořadým úkolem bezpečnostních prvků v automobilu ochrana posádky. K tomu slouží mimo jiné i deformační zóny, které jsou nedílnou součástí pasivní bezpečnosti vozidla. Tyto zóny, umístěné strategicky v přední a zadní části vozu, jsou konstruovány tak, aby se při nárazu kontrolovaně deformovaly. Absorbují tak kinetickou energii nárazu a minimalizují její přenos na prostor pro cestující. Jinými slovy, deformační zóny fungují jako "nárazníková" oblast, která zpomaluje náraz a snižuje síly působící na osoby uvnitř vozidla. Moderní automobily jsou konstruovány s využitím vysokopevnostních materiálů a sofistikovaných struktur, které umožňují přesně řídit deformaci v jednotlivých zónách. Díky tomu dochází k rovnoměrnějšímu rozložení sil a minimalizaci rizika poranění posádky. Je důležité si uvědomit, že deformační zóny fungují nejefektivněji ve spojení s dalšími bezpečnostními prvky, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy.

Pasivní bezpečnost vozidla není o tom, jak nehodě zabránit, ale o tom, jak minimalizovat její následky. Jde o to, aby i v případě nehody měli cestující co největší šanci na přežití a minimalizovala se závažnost jejich zranění.

Zdeněk Klíma

Bezpečnostní pásy

Jsou základním a nejznámějším prvkem pasivní bezpečnosti vozidel. Jejich úkolem je v případě nehody rozložit sílu nárazu na pevnější části těla a zabránit vymrštění cestujících z vozidla. Bezpečnostní pásy tak snižují riziko smrtelného zranění až o 50 %. Moderní automobily jsou vybaveny tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači a omezovači síly. Předpínače v momentě nárazu bleskově přitáhnou pás k tělu a zajistí tak jeho optimální polohu. Omezovače síly pak regulují tlak pásu na hrudník a snižují tak riziko poranění žeber. I přes prokázanou účinnost bezpečnostních pásů je stále mnoho řidičů i spolujezdců, kteří je během jízdy nepoužívají. Pamatujte, že použití bezpečnostního pásu je nejen povinností, ale především zodpovědností vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu.

Airbagy

Jedním z nejdůležitějších prvků pasivní bezpečnosti vozidel jsou bezesporu airbagy. Airbagy, česky také vaky, představují systém nafukovacích polštářů, které se aktivují během dopravní nehody. Jejich úkolem je chránit posádku vozidla před nárazem do tvrdých částí interiéru, jako je volant, palubní deska nebo boční okna. Airbagy fungují na principu prudkého nafouknutí inertním plynem, obvykle dusíkem, během několika milisekund od detekce nárazu. Moderní automobily jsou vybaveny celou řadou airbagů, které chrání cestující ze všech stran. Mezi nejběžnější typy patří přední airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy integrované v sedadlech nebo dveřích, a stropní airbagy, které chrání hlavy posádky při bočním nárazu. Správná funkce airbagů je pro minimalizaci zranění při nehodě klíčová. Proto je důležité dbát na jejich pravidelnou kontrolu a v případě potřeby i výměnu.

Srovnání pasivních bezpečnostních prvků u vybraných vozidel
Bezpečnostní prvek Škoda Octavia (2023) Dacia Logan (2023)
Počet airbagů Až 9 6
Bezpečnostní pásy s předpínači Ano Ano
Isofix úchyty pro dětské sedačky Ano (2x vzadu) Ano (2x vzadu)
Aktivní kapota pro ochranu chodců Ano Ne

Opěrky hlavy

Opěrky hlavy v automobilech hrají zásadní roli v pasivní bezpečnosti a patří mezi klíčové bezpečnostní prvky. Jejich primárním úkolem je chránit krční páteř a hlavu posádky při nárazu, zejména pak při nárazu zezadu. Při takovém nárazu dochází k prudkému pohybu hlavy dozadu, tzv. whiplash efektu, který může vést k vážným poraněním krční páteře. Správně nastavená opěrka hlavy tento pohyb minimalizuje a absorbuje část energie nárazu, čímž snižuje riziko zranění. Pro maximální ochranu je důležité mít opěrku hlavy nastavenou do správné výšky, ideálně tak, aby byl její střed v úrovni s temenem hlavy. Opěrka by měla být co nejblíže k hlavě, aby se minimalizoval prostor pro pohyb hlavy dozadu. Moderní automobily jsou často vybaveny aktivními opěrkami hlavy, které se při nárazu automaticky posunou směrem vzhůru a dopředu, čímž poskytují ještě lepší ochranu krční páteře.

Systém ISOFIX

Jedním z klíčových prvků pasivní bezpečnosti vozidel, o kterém se v posledních letech hodně mluví, je systém ISOFIX. Jedná se o mezinárodní standardizovaný systém uchycení dětských autosedaček, který významně zvyšuje bezpečnost nejmenších pasažérů v případě nehody. Na rozdíl od tradičního připoutání bezpečnostním pásem se sedačky s ISOFIXem fixují přímo do karoserie vozidla pomocí speciálních úchytných bodů. Tyto body jsou obvykle umístěny mezi sedákem a opěradlem zadního sedadla a bývají označeny symbolem ISOFIX.

Použití systému ISOFIX přináší hned několik zásadních výhod. Zaprvé, instalace autosedačky je mnohem jednodušší a intuitivnější, což minimalizuje riziko chybné montáže. Zadruhé, pevné spojení sedačky s karoserií vozidla zaručuje maximální stabilitu a snižuje riziko pohybu sedačky v případě nárazu. A zatřetí, systém ISOFIX umožňuje rovnoměrnější rozložení sil působících na dítě při nehodě, čímž se minimalizuje riziko vážných zranění. Vzhledem k těmto nesporným výhodám se systém ISOFIX stal v posledních letech standardem u většiny nových vozidel a dětských autosedaček.

Bezpečnostní sklo

Bezpečnostní sklo je nedílnou součástí pasivní bezpečnosti vozidla a hraje klíčovou roli v ochraně řidiče a spolujezdců při nehodě. Na rozdíl od běžného skla se bezpečnostní sklo při nárazu neroztříští na ostré střepy, ale rozpadne se na malé, tupé úlomky, které minimalizují riziko vážných zranění. Existují dva hlavní typy bezpečnostního skla používaného v automobilech: laminované sklo a tvrzené sklo. Laminované sklo, které se obvykle používá pro čelní skla, se skládá ze dvou vrstev skla spojených dohromady vrstvou plastu. Tato konstrukce zabraňuje průniku předmětů do vozidla a zároveň udržuje celistvost skla i při silném nárazu. Tvrzené sklo, které se používá pro boční a zadní okna, je tepelně zpracováno tak, aby bylo odolnější vůči nárazu. V případě rozbití se tvrzené sklo rozpadne na malé, neškodné úlomky. Použití bezpečnostního skla je jedním z mnoha bezpečnostních prvků v moderních automobilech, které pomáhají chránit cestující v případě nehody.

Aktivní opěrky hlavy

Jedním z důležitých bezpečnostních prvků v automobilech, o kterém se tolik nemluví, jsou aktivní opěrky hlavy. Zatímco ty pasivní slouží primárně k pohodlí, aktivní opěrky hlavy hrají klíčovou roli v pasivní bezpečnosti vozidla. Při nárazu zezadu se aktivní opěrka hlavy během zlomku sekundy posune směrem vzhůru a dopředu. Tím se zkrátí vzdálenost mezi hlavou a opěrkou a minimalizuje se tak riziko poranění krční páteře, ke kterému by jinak mohlo dojít v důsledku náhlého švihnutí hlavou. Aktivní opěrky hlavy jsou obvykle součástí komplexnějších bezpečnostních systémů a jejich přítomnost ve vozidle může významně ovlivnit rozsah zranění při nehodě.

Předpínače bezpečnostních pásů

Předpínače bezpečnostních pásů představují jeden z klíčových prvků pasivní bezpečnosti vozidel, který úzce spolupracuje s bezpečnostními pásy a airbagy. Jejich hlavním úkolem je v případě nehody co nejrychleji eliminovat mezeru mezi tělem cestujícího a bezpečnostním pásem. Tím se zamezí prudkému nárazu těla na pás a minimalizuje se riziko vážných zranění. Předpínače se aktivují ve zlomku sekundy po detekci nárazu a fungují na principu pyrotechnické nálože nebo elektromotoru. Pyrotechnické předpínače využívají malou explozi k rychlému navinutí pásu, zatímco elektromotorické předpínače pracují na principu rychlého stažení pásu elektromotorem. Ať už se jedná o jeden nebo druhý typ, cílem je vždy stejný: zajistit maximální bezpečnost cestujících v kritických situacích. Díky předpínačům se tak snižuje riziko poranění hrudníku, hlavy a páteře, a to i při relativně malých rychlostech. Moderní automobily jsou dnes standardně vybaveny předpínači na předních sedadlech, stále častěji se však objevují i na zadních sedadlech, čímž se dále zvyšuje bezpečnost všech pasažérů.

Deaktivace airbagu spolujezdce

V dnešních moderních vozech je již standardem široká škála bezpečnostních prvků, které chrání posádku v případě nehody. Mezi ty nejznámější patří bezesporu airbagy. Zatímco airbag řidiče je aktivní vždy, u airbagu spolujezdce se nabízí možnost jeho deaktivace. Deaktivace airbagu spolujezdce je důležitá především v situacích, kdy na předním sedadle cestuje dítě v autosedačce zády po směru jízdy. V takovém případě by totiž nafouknutý airbag mohl dítěti způsobit vážná zranění. Deaktivace airbagu se provádí zpravidla pomocí klíče od vozidla nebo speciálního přepínače, který se nachází v palubní desce na straně spolujezdce. Před deaktivací airbagu je ale nezbytné si pečlivě prostudovat návod k obsluze vozidla, kde je detailně popsán postup a upozornění na možná rizika. Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě, a proto je důležité dbát na správné používání všech bezpečnostních prvků ve vozidle.

Publikováno: 19. 10. 2024

Kategorie: motorismus