Motorky: Svoboda na dvou kolech
Historie motorek
Kořeny motorek a mopedů sahají až do konce 19. století, kdy se objevily první pokusy o motorizaci jízdních kol. První motocykly, tehdy spíše motorizovaná jízdní kola, se začaly objevovat v 80. letech 19. století. Průkopníky v tomto oboru byli Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach v Německu a Louis-Guillaume Perreaux ve Francii. Tyto rané stroje měly malý spalovací motor a byly určeny spíše pro zábavu a experimenty než pro každodenní použití.
Na přelomu století se motocykly začaly prosazovat jako praktický dopravní prostředek. Vznikaly první motocyklové firmy jako Indian Motorcycle Company v USA (1901) a Triumph Engineering Co. ve Velké Británii (1902). Motocykly se stávaly stále spolehlivějšími a výkonnějšími a nacházely uplatnění v různých oblastech, včetně dopravy, sportu a armády.
Po první světové válce se motocykly staly dostupnějšími pro širokou veřejnost. Objevily se menší a lehčí stroje, které si získaly oblibu jako dostupný a úsporný dopravní prostředek. Po druhé světové válce zažívaly motocykly zlatou éru.
Typy a kategorie
Svět jednostopých vozidel je rozmanitý a nabízí nepřeberné množství modelů pro každý vkus a potřebu. Pro snazší orientaci se motocykly a mopedy dělí do různých typů a kategorií. Mezi nejzákladnější dělení patří rozlišení dle zdvihového objemu motoru a výkonu. Mopedy, vybavené motorem do 50 ccm a s konstrukční rychlostí do 45 km/h, spadají do kategorie malých motocyklů a pro jejich řízení stačí řidičské oprávnění skupiny AM. Pro silnější stroje, jako jsou skútry s objemem motoru 50-125 ccm, je již vyžadováno řidičské oprávnění skupiny A1. Nad 125 ccm se pak otevírá svět silničních motocyklů, které se dále dělí do kategorií A2 (do 35 kW) a A (bez omezení výkonu). Kromě zdvihového objemu se motocykly dělí i dle svého určení. Mezi nejpopulárnější typy patří silniční motocykly, vhodné pro jízdu po zpevněných cestách, a terénní motocykly, konstruované pro jízdu v náročném terénu. Dále existují i speciální kategorie, jako jsou cestovní endura, sportovní motocykly, choppery a mnoho dalších. Výběr správného typu a kategorie motocyklu závisí především na vašich individuálních potřebách, preferencích a zkušenostech.
Výhody motorek
Motorky a mopedy, ačkoliv se na první pohled můžou zdát podobné, nabízejí odlišné jízdní zážitky a výhody. Mopedy, s jejich menším objemem motoru a jednodušší konstrukcí, jsou ideální volbou pro začínající jezdce a pro krátké cesty po městě. Nízké provozní náklady, snadná ovladatelnost a dostupnost z nich dělají atraktivní dopravní prostředek. Na druhou stranu, motorky poskytují větší výkon, dynamiku a komfort pro delší jízdy. Jsou vhodné pro zkušenější jezdce a otevírají možnosti pro víkendové výlety a cestování. Ať už zvolíte moped nebo motorku, jízda na dvou kolech přináší pocit svobody a dobrodružství. Nezapomeňte však na bezpečnost a vždy používejte helmu a další ochranné pomůcky.
Nevýhody motorek
Jízda na motorce nebo mopedu sice skýtá mnoho lákadel, ale je důležité zvážit i stinné stránky. Nehody na motocyklech mívají často vážnější následky než nehody automobilů. Motorkáři jsou mnohem zranitelnější a vystaveni nepříznivým povětrnostním podmínkám. Déšť, vítr, zima nebo naopak úmorné horko, to vše může jízdu znepříjemnit a prodloužit dobu jízdy. Omezený úložný prostor je další nevýhodou. Přeprava zavazadel, nákupů nebo spolujezdce s sebou přináší komplikace. Motorky a mopedy jsou náchylnější k odcizení. Pořizovací i provozní náklady, jako je pojištění, pneumatiky a pravidelný servis, mohou být překvapivě vysoké. Před rozhodnutím pořídit si motorku nebo moped je nezbytné zvážit všechna pro a proti a zhodnotit, zda je to pro vás to pravé.
Bezpečnost na motorce
Jízda na motorce nebo mopedu může být skvělým způsobem dopravy a zábavy, ale je důležité si uvědomit, že je s ní spojeno i určité riziko. Proto je nezbytné dbát na bezpečnost. Vždy noste helmu, a to i na krátké vzdálenosti. Helma by měla být schválená a správně sedět na hlavě. Dále je důležité být viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu. Noste světlé oblečení a používejte reflexní prvky, a to zejména za snížené viditelnosti. Nezapomeňte, že motorky a mopedy jsou menší než auta a řidiči je nemusí vždy vidět. Předvídejte proto jejich chování a buďte připraveni včas reagovat. Dodržujte pravidla silničního provozu, jezděte opatrně a s rozvahou. Nezapomínejte, že vaše bezpečnost je na prvním místě.
Vlastnost | Moped | Skútr |
---|---|---|
Řidičské oprávnění (od 15 let) | AM | AM |
Maximální konstrukční rychlost | 45 km/h | Liší se dle typu, obvykle 45 km/h nebo více |
Objem motoru (pro AM) | do 50 ccm | do 50 ccm |
Pedály | Povinné | Nepovinné |
Výběr motorky
Při výběru motorky nebo mopedu je potřeba zvážit několik faktorů. Nejdůležitější je typ řidičského oprávnění, které vlastníte. Pro mopedy stačí řidičské oprávnění skupiny AM, které lze získat již v 15 letech. Pro silnější motocykly je potřeba řidičské oprávnění skupiny A1, A2 nebo A, v závislosti na výkonu a objemu motoru. Dále je důležité zvážit, k jakému účelu budete motorku nebo moped používat. Pro jízdu po městě je ideální skútr nebo menší motocykl s automatickou převodovkou. Pro delší trasy a cestování je vhodnější silnější motocykl s manuální převodovkou. Nezapomeňte také na svůj rozpočet. Ceny motorek a mopedů se liší v závislosti na značce, modelu, stáří a technickém stavu. Kromě ceny samotného stroje je potřeba počítat s náklady na pojištění, údržbu a případné opravy.
Údržba motorky
Pravidelná údržba motorky je klíčová pro její dlouhou životnost a vaši bezpečnost na silnici. Nejde jen o to, aby motorka dobře vypadala, ale především o to, aby spolehlivě fungovala. Základem je pravidelná kontrola stavu pneumatik, brzd, světel a řetězu. Důležité je také sledovat hladinu oleje a pravidelně ho měnit. Frekvence údržby se liší podle typu motorky a intenzity jejího používání. Vždy se řiďte doporučeními výrobce uvedenými v manuálu. Provádění údržby svépomocí může být lákavé, ale pro složitější úkony je vždy lepší obrátit se na odborný servis. Tam mají potřebné znalosti, vybavení a zajistí použití originálních náhradních dílů.
Populární značky
Na českém trhu s mopedy a motorkami se setkáváme s pestrou škálou značek, z nichž některé si získaly obrovskou popularitu. Mezi nejoblíbenější patří bezesporu japonské značky jako Honda, Yamaha a Suzuki. Tyto značky si vydobyly své renomé díky spolehlivosti, výkonu a dostupnosti náhradních dílů. Honda dominuje především v segmentu skútrů, kde její modely PCX a SH patří k nejprodávanějším. Yamaha je známá svými sportovními motocykly řady R, zatímco Suzuki boduje svými univerzálními modely V-Strom.
Neméně populární jsou i evropské značky. Italské motocykly Ducati jsou synonymem pro styl, eleganci a sportovní výkony. Německá značka BMW si zase získala srdce motorkářů svými luxusními cestovními motocykly řady GS. V segmentu skútrů se těší velké oblibě italská Vespa, která je ikonou stylu a symbolem italského designu.
Motorky a legislativa
V České republice je legislativa týkající se motorek a mopedů poměrně složitá a závisí na typu a výkonu stroje. Obecně platí, že k řízení motocyklu je potřeba vlastnit řidičské oprávnění skupiny A. Pro menší motocykly s objemem motoru do 125 ccm a výkonem do 11 kW stačí řidičské oprávnění skupiny A1, které je možné získat od 16 let. Na mopedy s konstrukční rychlostí do 45 km/h stačí řidičské oprávnění skupiny AM, které je možné získat již od 15 let. Je důležité si uvědomit, že jízda bez příslušného řidičského oprávnění je trestným činem a může mít vážné následky. Kromě řidičského oprávnění musí mít motocykly a mopedy platnou technickou kontrolu a musí být pojištěny. Při jízdě na motorce je povinné používat ochrannou přilbu a je doporučeno nosit i další ochranné pomůcky, jako jsou rukavice, bunda a kalhoty s chrániči. Dodržování legislativy a bezpečnostních předpisů je zásadní pro bezpečnou jízdu na motorce i pro ochranu zdraví a majetku všech účastníků silničního provozu.
Publikováno: 05. 01. 2025
Kategorie: auta