Fiat 500: Italská legenda na čtyřech kolech

Fiat 500

Historie Fiatu 500

Fiat 500, nebo taky Cinquecento, jak mu Italové něžně přezdívají, není jenom další auto v řadě. Je to skutečná ikona, která ztělesňuje italský design a způsob života. Všechno to začalo v roce 1936, kdy se objevil jeho předchůdce, Fiat 500 Topolino. Díky své jednoduchosti a dostupné ceně se rychle stal hitem. Itálie se po válce potřebovala znovu nadechnout a najít nový symbol naděje. A tak v roce 1957 přišel na svět Nuova 500, mistrovské dílo Dante Giacosy. Tohle maličké, úsporné autíčko s obrovským charisma si okamžitě získalo srdce lidí po celé zemi. Vyrábělo se skoro dvacet let, až do roku 1975, a zapsalo se do historie jako jedno z nejúspěšnějších aut vůbec. Když v roce 2007 Fiat představil moderní verzi této legendy, bylo to jako když se probudí spící kráska. Nová pětistovka si uchovala všechno to roztomilé kouzlo originálu, ale přidala současné vychytávky a pohodlí. Stala se z ní celosvětová hvězda, která dokázala, že kouzlo Fiatu 500 nikdy nevyprchá.

Design a styl

Pětistovka od Fiatu je skutečná legenda na čtyřech kolech. Když se na ni podíváte, hned vás okouzlí svým půvabným retro designem a osobitým charakterem. Ty oblé křivky, roztomilé kulaté světla a typicky italský styl z ní dělají auto, které prostě nejde přehlédnout. Když ji v roce 2007 navrhovali, vzali si to nejlepší z původního modelu z roku 1957, ale přidali spoustu moderních prvků. A povedlo se - dneska ji milují úplně všichni, mladí i starší, ženy i chlapi. Fiatka 500 je prostě nadčasová klasika, která má styl a šmrnc.

Motory a výkon

Malý italský krasavec Fiat 500 si získává přízeň nejen díky svému roztomilému vzhledu, ale také svými čipernými motory. Můžete si vybrat mezi klasickými benzinovými nebo moderními hybridními verzemi podle vašich představ.

Základem nabídky je atmosférický benzinový motor 1.2i, který nabízí solidních 51 kW (69 koní). Pokud toužíte po svižnější jízdě, máte možnost sáhnout po přeplňovaném benzinovém motoru 0.9 TwinAir s výkonem 63 kW (85 koní) nebo dokonce 77 kW (105 koní). Pro ty, kteří preferují úsporný provoz, je připraven mild-hybridní systém kombinující litrový benzinový motor s elektromotorem o celkovém výkonu 53 kW (72 koní).

Všechny motory jsou standardně spojeny s manuální převodovkou, u vybraných variant lze zvolit i automatickou převodovku. Fiat 500 tak nabízí pestrý výběr pohonných jednotek, ze kterých si vybere opravdu každý zájemce.

Interiér a technologie

Italská pětistovka okouzlí každého svým útulným a hravým interiérem, který perfektně ladí s roztomilým zevnějškem. Na palubní desce najdete retro prvky v barvách karoserie, které dodávají vozu osobitý šmrnc. Máte na výběr z různých materiálů a barevných kombinací, takže si interiér můžete vyladit přesně podle svého gusta. Navzdory malým vnějším rozměrům se uvnitř budete cítit překvapivě pohodlně, ať už sedíte vpředu nebo vzadu. Do kufru se vejde 185 litrů, což bohatě stačí na běžné nákupy nebo kratší výlet. Po technické stránce nechybí moderní systém Uconnect s dotykovým displejem, přes který snadno ovládáte navigaci, hudbu a další funkce. Samozřejmostí je Bluetooth pro telefonování bez držení mobilu v ruce a pouštění oblíbené muziky. Fiat 500 je prostě sympatický městský vozítko, které vás dostane svým šarmem i moderní výbavou.

Srovnání Fiat 500 s konkurencí
Vlastnost Fiat 500 Opel Corsa Toyota Yaris
Typ karoserie Hatchback Hatchback Hatchback
Počet dveří 3 nebo 5 3 nebo 5 5
Délka (mm) 3571 4060 3940
Základní cena (Kč) 299 900 329 900 349 900

Bezpečnostní prvky

Fiat 500, tahle roztomilá italská postavička na kolech, není v oblasti bezpečnosti žádný drobeček. Pod jeho kompaktní karoserií se ukrývá pořádná výbava bezpečnostních systémů, které chrání posádku při každé jízdě. Má všechny důležité airbagy - přední pro řidiče a spolujezdce, boční pro ochranu hrudníku a hlavy, a dokonce i kolenní pro řidiče. Každé sedadlo je vybavené kvalitními tříbodovými pásy s předpínači a omezovači síly. Myslí se tu i na bezpečnost nejmenších cestujících díky úchytům ISOFIX pro dětské sedačky. Na silnici se můžete spolehnout na elektronickou stabilizaci ESP s kontrolou trakce ASR/MSR, a když stojíte v kopci, pomůže vám systém Hill Holder s rozjezdem. Takže i když je Fiat 500 navenek malý šikulka, v bezpečnostní výbavě si nezadá s většími auty.

Fiat 500? To je jako římské Colosseum na čtyřech kolech. Ikona stylu, která nikdy nezestárne.

Zdeněk Dvořák

Jízdní vlastnosti

Fiat 500 je roztomilý městský společník, který vás okouzlí svým italským šarmem. Benzínový motor mu dodává příjemnou živost, díky které se v městském provozu cítí jako ryba ve vodě. Za volantem působí lehce a přirozeně, což oceníte při každodenním kličkování mezi zaparkovanými auty. Není to žádný závodník, ale o to tady vlastně nejde. Pětistovka je především stylový pomocník pro městské dobrodružství, kde její osobitost a hravá povaha přijdou nejvíc k užitku. Pokud plánujete delší výlety, berte v potaz, že vzadu to není žádný zámek - nejlépe si ji užijete ve dvou.

Spotřeba paliva

Fiat 500, ten roztomilý městský švihák, nikdy netoužil po závodních vavřínech nebo závratných rychlostech. Jeho kouzlo tkví v eleganci, osobitém charakteru a hospodárném provozu. A přesně v tom je nepřekonatelný.

Když přijde na spotřebu, záleží hlavně na tom, jaký motor a převodovku si vyberete. Klasické benzinové motory, které si získaly oblibu díky své čipernosti, si v běžném provozu vystačí se 4 až 5 litry na stovku. Kdo chce jezdit ještě úsporněji, může sáhnout po mild-hybridní verzi, která díky elektrickému pomocníkovi šetří jak palivo, tak životní prostředí. Pro skutečné šetřílky je pak připravena varianta s LPG pohonem, která si řekne zhruba o 6 litrů plynu na sto kilometrů.

Ať už si ale vyberete kteroukoliv verzi, s Fiatem 500 budete mít radost nejen z příjemně nízké návštěvy u benzinky, ale i z každé projížďky městem.

Cena a dostupnost

Malý italský krasavec Fiat 500 se dá pořídit v různých cenových hladinách, podle toho, co přesně hledáte. Nejdostupnější je základní benzínová verze s litrovým motorem, která vás vyjde zhruba na 300 tisíc. Za ty peníze dostanete šikovné městské autíčko s nezaměnitelným designem. Pokud jste příznivcem elektromobility, můžete sáhnout po modelu 500e - ten už ale stojí dvojnásobek, tedy kolem 600 tisíc. Pro milovníky jízdy pod širým nebem nabízí Fiat verzi 500C se stahovací plátěnou střechou, která startuje na 400 tisících. Konkrétní dostupnost a ceny se můžou u jednotlivých prodejců trochu lišit, takže je nejlepší zavolat do nejbližšího autosalonu Fiat a zeptat se, co mají právě skladem a za kolik.

Konkurence na trhu

Malý italský krasavec Fiat 500 si to rozdává na trhu s řadou dalších vozů. Jeho největšími rivaly jsou především MINI Cooper, Opel Adam nebo Citroën DS3 - auta, která stejně jako pětistovka sázejí na kompaktní rozměry a módní vzhled.

Na scéně jsou ale i další drobní hráči, třeba Škoda Fabia, Hyundai i20 nebo Toyota Yaris. Tyhle vozy sice neoslní tak výrazným designem, ale přesvědčí spíš svou praktickou stránkou a příznivější cenou.

Pětistovka se v téhle společnosti snaží zaujmout především svým nezaměnitelným retro šarmem, spoustou možností, jak si vůz upravit podle svého gusta, a nabídkou verzí s plátěnou střechou.

Fiatka pětistovka, tahle italská designová ikona a mistr městského provozu, si pořád drží svoje kouzlo, i když od jejího comebacku v roce 2007 už nějaký ten pátek uplynul. S těmi šikovnými rozměry, úspornými motory a šmrncem v designu je jako stvořená do ruchu velkoměsta.

Za ty roky se toho u pětistovky hodně změnilo - dostala modernější motory, naskočila na hybridní vlnu a nabízí spoustu možností, jak si ji vyšperkovat podle vlastního gusta. Díky tomu si cestu k téhle fiatce našli různí řidiči - od mladých, co chtějí něco s šmrncem, až po rodiny, které potřebují praktické a úsporné autíčko.

Pětistovka prostě není jen tak ledajaké auto. Má svoji duši. Ten nadčasový design a pravá italská nátura z ní dělají víc než jen způsob, jak se dostat z bodu A do bodu B. Je to životní styl na kolech, který si získal fanoušky po celém světě.

Publikováno: 29. 01. 2025

Kategorie: auta