Fiat 127: Italská legenda na čtyřech kolech

Fiat 127

Fiat 127: Ikona 70. let

Fiat 127 byl malý automobil, který se stal ikonou 70. let. Vyráběl se v letech 1971 až 1983 a za tu dobu si získal srdce milionů řidičů po celém světě. Jeho kompaktní rozměry, mrštný motor a nízká spotřeba z něj dělaly ideální vůz do města. Fiat 127 byl také velmi praktický, nabízel překvapivě prostorný interiér a variabilní zavazadlový prostor. Díky své jednoduché konstrukci byl navíc spolehlivý a nenáročný na údržbu. V roce 1972 získal Fiat 127 prestižní ocenění Evropské auto roku, čímž potvrdil své kvality a popularitu. Během své výrobní kariéry se dočkal několika modernizací a faceliftu, které mu pomohly udržet si konkurenceschopnost. Fiat 127 se stal inspirací pro mnoho dalších malých automobilů a jeho odkaz je patrný dodnes. Jeho kompaktní rozměry, nízká hmotnost a mrštné jízdní vlastnosti jsou dnes v rušných městech žádanější než kdy dříve.

Historie a vývoj modelu 127

Fiat 127 byl poprvé představen v roce 1971 jako nástupce legendárního Fiatu 850. Tento malý hatchback s pohonem předních kol a motorem uloženým vpředu napříč se stal okamžitě senzací. Jeho moderní design od studia Bertone, prostorný interiér a úsporné motory oslovily širokou škálu zákazníků. Vůz byl v roce 1972 oceněn titulem Evropské auto roku. Během své dlouhé výrobní kariéry, která trvala až do roku 1983, prošel Fiat 127 několika modernizacemi. Mezi nejvýznamnější patřil facelift v roce 1977, který přinesl hranatější design a nové motory. V roce 1981 pak byla představena třídveřová verze s označením Panorama, která nabízela variabilnější využití zavazadlového prostoru. Fiat 127 se stal jedním z nejúspěšnějších modelů značky Fiat. Vyrobeno bylo přes 5 milionů kusů a jeho odkaz je patrný i v mnoha pozdějších modelech.

Design a karoserie Fiatu 127

Fiat 127 byl navržen s důrazem na praktičnost a funkčnost. Jeho dvoudveřová karoserie s výklopnou zádí skýtala překvapivě prostorný interiér pro cestující i zavazadla. Design, za nímž stál Pio Manzù, byl jednoduchý a elegantní, s čistými liniemi a minimem ozdobných prvků. Typickými rysy byly hranaté světlomety, krátká kapota a splývavá záď. I přes své kompaktní rozměry působil Fiat 127 robustním a spolehlivým dojmem. Velká okna zajišťovala vynikající viditelnost z vozu, což ocenili řidiči zejména ve městě. Fiat 127 se stal ikonou 70. let a jeho design dodnes slouží jako inspirace pro mnoho moderních malých vozů.

Motory a výkonové varianty

Fiat 127 byl nabízen s paletou úsporných benzínových motorů. Základní motorizací byl čtyřválec o objemu 903 cm³, který byl převzat z Fiatu 850. Tento motor poskytoval výkon 47 koní a byl ideální pro městský provoz. Pro náročnější řidiče byl k dispozici silnější motor o objemu 999 cm³, který byl představen v roce 1972. Tento motor byl k dispozici ve dvou výkonových variantách: s výkonem 49 koní a později s výkonem 50 koní. Vrcholem nabídky byl motor o objemu 1049 cm³, který se objevil v roce 1977. Tento motor poskytoval výkon 60 koní a dodával Fiatu 127 svižné jízdní vlastnosti. Všechny motory se vyznačovaly nízkou spotřebou paliva a dobrou spolehlivostí.

Porovnání Fiat 127 s konkurencí
Vlastnost Fiat 127 Konkurence (příklad)
Rok výroby 1971-1983 1970-1978 (Renault 5)
Motorizace 0.9 - 1.05 l 0.85 - 1.4 l (Renault 5)
Převodovka 4-stupňová manuální 4-stupňová manuální

Jízdní vlastnosti a ovladatelnost

Fiat 127 byl známý svými svižnými jízdními vlastnostmi, a to i přes své malé rozměry. Přední kola poháněná motorem a poměrně sofistikované zavěšení kol (pro danou třídu) zajišťovaly překvapivě dobrou ovladatelnost a stabilitu v zatáčkách. Řízení bylo lehké a citlivé, což usnadňovalo manévrování v městském provozu. Na druhou stranu, kvůli krátkému rozvoru kol mohl být Fiat 127 na nerovném povrchu trochu uskákaný. Přesto byl celkově Fiat 127 považován za zábavné a snadno ovladatelné auto, které si získalo popularitu pro svou mrštnost a praktičnost.

Popularita a prodeje modelu 127

Fiat 127 se stal okamžitě po svém uvedení na trh v roce 1971 prodejním hitem. Jeho moderní design, prostorný interiér a úsporné motory oslovily širokou škálu zákazníků. Vůz byl chválen pro svou ovladatelnost a spolehlivost, což mu vyneslo titul Evropské auto roku 1972. Během své desetileté produkce se Fiat 127 stal jedním z nejprodávanějších automobilů v Evropě. Celkem bylo vyrobeno přes 5 milionů kusů, z nichž mnohé brázdí silnice dodnes. Popularita Fiatu 127 pomohla upevnit pozici italské automobilky na evropském trhu a prokázala, že i malé vozy mohou být atraktivní a žádané. Úspěch modelu 127 vedl k vývoji dalších generací malých vozů Fiat, které se staly synonymem pro dostupnou a praktickou mobilitu.

Zajímavosti a perličky o Fiatu 127

Fiat 127 byl představen v roce 1971 jako nástupce legendárního Fiatu 850. Vůz se stal okamžitě hitem a získal si srdce milionů řidičů po celém světě. Věděli jste ale, že Fiat 127 byl zvolen Evropským autem roku 1972? Porazil tak silnou konkurenci v podobě Renaultu 15/17 a Mercedesu 350 SL. Tento úspěch jen potvrdil inovativní design a pokročilou techniku Fiatu 127. Například motor umístěný vpředu napříč s pohonem předních kol se stal vzorem pro mnoho dalších malých vozů. Zajímavostí je, že Fiat 127 se vyráběl v mnoha verzích karoserie, včetně třídveřového hatchbacku, dvoudveřového sedanu, třídveřového kombi a dokonce i pickupu. Celkem bylo vyrobeno přes 5 milionů kusů Fiatu 127, což z něj činí jeden z nejúspěšnějších modelů italské automobilky. A perlička na závěr: věděli jste, že Fiat 127 se objevil i v několika filmech? Například ve filmu "Policajt nebo rošťák" s Pierrem Richardem v hlavní roli.

Fiat 127, to byl takový malý zázrak na kolech. V době, kdy se u nás jezdilo hlavně ve škodovkách, to bylo jako z jiného světa.

Radomír Dvořák

Fiat 127 dnes: sběratelský kus?

Fiat 127 byl v 70. a 80. letech minulého století opravdovým fenoménem. Malý, praktický a dostupný hatchback si získal srdce milionů řidičů po celém světě. Dnes, více než 40 let od svého debutu, se Fiat 127 stává stále vzácnějším zjevem na silnicích. Mnoho kusů podlehlo zubu času nebo skončilo v rukou nenechavců. Přesto se stále najdou nadšenci, kteří na tento ikonický model nedají dopustit a pečlivě se starají o jeho zachování. Otázkou ale zůstává, zda se Fiat 127 stává sběratelským kusem?

Odpověď není jednoznačná. Na jedné straně je Fiat 127 autem s bohatou historií a nepopiratelným charismatem. Jeho jednoduchá a robustní konstrukce z něj dělá ideální youngtimer pro nadšence do veteránů. Na trhu se objevují krásně zrenovované kusy, jejichž cena rok od roku stoupá. To by mohlo svědčit o rostoucím zájmu sběratelů. Na druhou stranu se stále jedná o relativně běžný model, jehož ceny se pohybují v dostupných relacích. Zatím se tedy nedá mluvit o závratném růstu cen, který by charakterizoval skutečně sběratelský kus.

Budoucnost Fiatu 127 jako sběratelského vozu je nejistá. Vše bude záležet na tom, zda si tento sympatický hatchback dokáže udržet přízeň nadšenců a zda se mu podaří prorazit do povědomí širší sběratelské veřejnosti.

Publikováno: 30. 11. 2024

Kategorie: auta