Diagnostika auta: Kdy a proč ji vaše auto nutně potřebuje?

Diagnostika Auta

Vizuální kontrola vozu

Když chceš zkontrolovat auto, tak první, co musíš udělat, je pořádně se na něj podívat zvenku i zevnitř. Než začneš řešit složitější věci, mrkni se, jak vypadá karosérie - jestli někde nerezaví, není pomačkaná nebo poškrábaná. Koukni taky na gumy, hlavně na vzorek a jestli nejsou nějak poničené. Nezapomeň projet všechna světla - potkávačky, dálkovky, brzdovky i blinkry. Všechny musí svítit a být čistý. Uvnitř auta se podívej na sedačky, volant a řadicí páku, jestli nejsou moc zničený. Vyzkoušej, jestli fungují pásy a všechny čudlíky na palubovce. Poslouchej, jestli auto nevydává divný zvuky, a čmuchej, jestli necítíš něco podezřelého - to může znamenat problém. Tahle základní kontrola ti ukáže, v jakým je auto stavu, a jestli nepotřebuje návštěvu mechanika.

Diagnostika motoru

Dneska je kontrola auta bez pořádný diagnostiky nemyslitelná. Dřív si mechanici vystačili hlavně s poslechem a praxí, ale teď už jim makaj chytrý diagnostický mašiny. Stačí je zapojit do řídící jednotky a hned vidíš každou maličkost, co není v pohodě. Když necháš auto proklepnout včas, můžeš zachytit průšvih dřív, než tě to bude stát majlant. Každej, kdo chce mít svoje auto tip ťop, by měl na diagnostiku jezdit pravidelně. Jasně že kromě motoru je potřeba zkontrolovat i zbytek káry - brzdy, gumy, světla a další důležitý věci. Jedině tak budeš mít klídek, že je tvoje fáro fakt bezpečný a můžeš mu věřit.

Diagnostika brzd

Brzdy jsou prostě základ, aby auto dobře fungovalo a bylo bezpečný. Proto by ses měl postarat o to, aby ti je v servisu pravidelně zkontrolovali. Dnešní auta sice mají chytrý systémy, který tě upozorní, když není něco v pohodě s brzdama, ale stejně je lepší nechat to prohlídnout profíkovi. Mechanik v servisu během diagnostiky koukne na stav brzdovejch destiček a kotoučů, zkontroluje hadičky a trubky, a taky jestli je brzdová kapalina v pořádku. Když budeš chodit na pravidelnou diagnostiku brzd, vydrží ti dýl a hlavně budeš mít jistotu, že je všechno safe. Tak to neber na lehkou váhu a dej svýmu autu péči, kterou potřebuje.

Kontrola podvozku

Když děláš diagnostiku auta, musíš se mrknout i na podvozek. Koukneš se, jestli není něco ojetý nebo rozbitý, protože to pak ovlivňuje, jak auto jede a jak je bezpečný. Mechanik projede tlumiče, péra, ramena, čepy a ložiska na kolech, a taky celý brzdový systém - kotouče, destičky a hadičky. Hlavně kouká, jestli to někde neteče, nemá vůle nebo nerezaví. Když se o podvozek nestaráš, auto pak blbě zatáčí, hůř brzdí a můžeš s tím někde napálit. Proto je fakt důležitý nechat si podvozek pravidelně zkontrolovat, aby auto dobře fungovalo a bylo spolehlivý.

Diagnostika elektroniky

Dnešní káry jsou nacpaný elektronikou až po střechu. Veškerý řídící jednotky kontrolujou motor, brzdy, airbagy a další věci v autě. Proto když chceš zkontrolovat auto, diagnostika elektroniky je fakt důležitá. Servisák s diagnostikou připojí počítač k řídící jednotce tvýho auta a vyčte z ní chybový hlášky. Podle nich pozná, kde je zakopanej pes. Diagnostika ti ukáže nejen co je rozbitý, ale taky co se s autem dělo. Můžeš tak prokouknout, jestli auto nebylo někde na opravě, o který ti nikdo neřek. Když budeš dělat diagnostiku pravidelně, vyhneš se pak drahejm opravám. Když se na problém přijde včas, ušetříš prachy a nebudeš mít zbytečný nervy.

Diagnostika auta je jako lékařská prohlídka. Pravidelná péče a včasné odhalení problémů zaručí bezproblémový chod a dlouhou životnost.

Radomír Novotný

Test emisí

Měření emisí je důležitá součást kontroly auta. Při testu se koukne, jestli tvoje auto nevypouští moc škodlivin do vzduchu. Každý, kdo má auto na benzín nebo naftu, musí na emise pravidelně jezdit - jak často, to záleží na tom, jak je auto starý a jaký má motor. Při testu se změří, kolik oxidu uhelnatého, uhlovodíků a oxidů dusíku auto vypouští, u dieseláků se ještě navíc měří saze. Technik pak porovná naměřené hodnoty s těmi povolenými a řekne ti, jestli je všechno v pohodě. Když auto neprojde, musíš ho nechat opravit a přijet znovu. Když na emise nejezdíš, můžeš dostat pokutu a navíc riskuješ, že nebudeš moct s autem vůbec jezdit.

Zkušební jízda

Testovací jízda je důležitá při zjišťování stavu auta. Není to jen o tom, jestli auto naskočí a jede. Během projížďky mechanik kouká, jak se auto chová v různých situacích a všímá si i maličkostí, které můžou prozradit skryté potíže. Hlavně poslouchá, jak zní motor, převodovka a podvozek, jak reaguje řízení a brzdy, a taky jak motor táhne při různých otáčkách. Mechanik si dává bacha, jestli auto divně nevibruje, nejde z výfuku podezřelý kouř nebo někde něco nekape. Díky testovací jízdě se dají odhalit problémy, které při běžné prohlídce na zvedáku prostě nepoznáte. Může jít třeba o zlobící spojku, automaty, řídící jednotku nebo asistenty. Podle toho, co mechanik při jízdě a diagnostice zjistí, navrhne, co je potřeba opravit a co s tím dál.

Funkce Diagnostika v servisu Diagnostika doma
Čtení chybových kódů Ano Ano (s OBD2 čtečkou)
Mazání chybových kódů Ano Ano (s OBD2 čtečkou)
Zobrazení dat v reálném čase (otáčky motoru, teplota atd.) Ano Ano (s OBD2 čtečkou a aplikací)
Hloubková diagnostika a řešení komplexních problémů Ano Omezeně (závisí na znalostech a vybavení)
Cena 500+ Kč Zdarma (po pořízení OBD2 čtečky cca 500+ Kč)

Analýza dat z diagnostiky

Dnešní káry jsou nacpaný elektronikou, která furt hlídá, v jakým jsou stavu. Díky tomu je diagnostika auta mnohem jednodušší a rychlejší než kdy předtím. Data z diagnostiky jsou mega důležitý při kontrole auta a mechanici můžou odhalit průšvihy ještě dřív, než se něco podělá. Diagnostika se napojí na řídicí jednotku a vytáhne z ní všechny možný informace o motoru, převodovce, brzdách nebo airbazích. Tyhle data se pak porovnaj s tím, jak by to mělo správně vypadat. Když něco nesedí, může to znamenat problém, kterej je potřeba řešit. Když budeš pravidelně kontrolovat data z diagnostiky, můžeš se vyhnout velkejm průserům, nebudeš muset zbytečně platit za drahý opravy a auto ti vydrží dýl.

Doporučení pro opravy

Když ti v servisu udělaj kompletní diagnostiku a prohlídku tvýho auta, mechanik ti řekne, v jakým je stavu. Dostaneš seznam všeho, co našli, a jak moc je to závažný. Podle toho ti pak doporučí, co všechno by se mělo opravit.

Je fakt důležitý, abys s mechanikem probral všechno, co našel, a co by se s tím mělo dělat. Když ti něco není jasný, klidně se ptej a nech si vysvětlit, proč je potřeba to opravit. Dobrej mechanik ti to všechno vysvětlí tak, abys tomu rozuměl, a řekne ti, proč to stojí tolik. Neboj se zeptat, jestli nejde něco udělat jinak nebo jestli některý opravy nemůžou počkat.

Mysli na to, že když opravíš menší závady včas, nemusíš pak později řešit větší průšvih, kterej tě vyjde mnohem dráž.

0 Cena za diagnostiku auta

Když si dneska chceš nechat zkontrolovat auto, není to žádná legrace. Auta jsou teď mnohem složitější než dřív, takže bez pořádný diagnostiky se prostě neobejdeš. Je fakt důležitý nechat si auto proklepnout, než se něco podělá a bude tě to stát majlant. Jasně, většina servisů si za diagnostiku nechá zaplatit, ale dá se to zvládnout i zadarmo.

Spousta servisů ti udělá diagnostiku gratis, když si u nich necháš udělat něco jinýho - třeba když měníš gumy, děláš velký servis nebo potřebuješ spravit brzdy. Občas taky můžeš narazit na nějaký akční nabídky nebo slevový kupóny, který servisy rozdávaj.

*Ale bacha na to, že když ti někdo nabízí diagnostiku zadarmo, často to není jen tak.* Některý servisy to používaj jako trik, aby tě pak dostaly na dražší opravy. *Proto si vždycky předem zjisti, co přesně v tý bezplatný diagnostice máš a co ne, ať tě pak něco nepřekvapí.*

Publikováno: 23. 01. 2025

Kategorie: auta